När vi jobbar så väljer eleverna ofta att jobba i par. De har funnit styrkan i att samarbeta. De sätter ord på det de gör. Här har de hittat en plats på golvet. De är djupt försjunkna i problemlösningar i bråk. De läser, tolkar, förklarar och räknar.
När vi arbetar så blir de färdiga olika fort. Här har vi lagt upp en plan för vad de ska göra när de har skrivit färdigt kapitlet i projektet "Den magiska dörren". På tavlan finns det stödpunkter för vad de ska ha med i kapitlet. När de är färdiga ska de själva kontrollera att de har skrivit utifrån den strukturen.
Sen checkar de av sin text med hjälp av denna checklista.
När
du är klar
- Läs igenom din text
- Checka att du har:
- punkt
- stor bokstav
- rättat stavfel
- begripliga meningar
- Byt med en kamrat och checka punkt 1-4 i kamratens text.
För att inte det ska stå en lång kö vid mig som vill visa sin färdiga text så skriver de upp sig på tavlan. I den röda kolumnen skriver de upp sig som vill byta sin text med någon och i den andra kolumnen skriver de upp sig när de är klara (se fotot ovan). De sköter själva den röda kolumnen. Från den andra tar jag fram dem en i taget och så går vi igenom deras text. Under tiden de väntar ritar de en bild till sitt kapitel eller jobbar med ett läsförståelsematerial vi har.
Vi har börjat arbeta med tid och klocka i matematiken. Först gjorde vi ett VENN- diagram på analog och digital klocka för att se likheter och skillnader. Sen gjorde vi en kartläggning över vilka kunskaper de har om tid och klocka. Utifrån det så arbetar de med det de behöver träna på.
Denna vecka har jag introducerat olika roller för dem när de samarbetar.
Dessa används för att förtydliga för eleverna vad deras uppdrag och fokus är. Rollerna används också för att hjälpa dem att utveckla de färdigheter som behövs för att lära av och med varandra så effektivt som möjligt. Med hjälp av de olika rollerna tränar vi olika former av samarbetsfärdigheter. (https://kooperativt.com/2016/06/14/struktur-roller/)
De fick var sin roll som de fick ta ansvar för. En var skrivare och skrev faktatexten. Berättaren läste upp vad skrivaren skulle skriva. Kontrollanten såg till att all fakta kom med så inget missades och att meningarna blev läsbara som skrivaren skrev. Fokushållaren såg till att gruppen höll fokus så ingen svävade iväg och började prata om annat eller med andra.
Här arbetar de med fakta kring bronsåldern. De har som tidigare läst fakta i olika böcker och på nätet. Sen har de samlat på fakta genom att svara på frågor och skriva om något de tyckte var intressant. Detta gör de var och en. Sen sammanställer de texterna tillsammans med hjälp av rollerna.
För att hålla reda på sina roller fick de ett kort med en kort instruktion om rollen som de hade framför sig.
Det var ett väldigt koncentrerat arbete. Vi vuxna kunde gå runt i lugn och ro och lyssna på dem. De skötte arbetet superbra.
När texterna var klara så fotograferade de sina teckningar och la in dem under texterna.
Skönt med rast och paus i allt arbete.
Några hittade en skön solvägg...
...andra spelar king out innan vintern slog till.
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar