Arbetet fortsätter med järnåldern. Nu är eleverna så inkörda i modellen med hur de ska arbeta så instruktionerna på tavlan behöver inte vara så utförlig.
De läser, skriver och ritar...
...för att sen slå ihop sig med arbetsgruppen och sammanställa sina texter. De har då sina roller som skrivare, berättare, fokushållare och kontrollant.
De arbetar fokuserat och klarar av sina roller bättre och bättre. De är aktiva allihop och samtalen är lågmälda. Det känns inte som att det sitter 24 elever i klassrummet samtidigt och arbetar. Vi vuxna kan gå runt och lyssna och samtala med grupperna samtidigt som arbetet flyter på i de andra grupperna.
På bilden har de skapat bildstenar med hjälp av en knacksten och sen målat spåren.
Nu har vi en fin utställning bland våra faktaböcker.
Det finns många sätt att träna på klockan. Här sjunger vi "Denna klocka den ska vandra, från den ena till den andra, låt den gå, låt den gå, låt den aldrig stilla stå." Klockan skickas runt och samtidigt snurrar de på visarna. När sången är slut får den som har klockan säga vad den är både analogt och digitalt. En annan variant är att vi ser vad klockan står på innan vi skickar runt den och sen vad den står på när sången är slut. De säger klockslaget och räknar ut hur mycket tid som har gått.
Det har varit mycket att fira i veckan. I tisdags var det världsberättardagen. Då hyllade vi det muntliga berättandet genom att berätta historier för varandra. Dagen innan fick de i uppgift att fundera ut något de ville berätta. Det kunde vara en rolig historia, något de har varit med om eller en saga.
De började med att berätta för sin axelkompis för att det skulle kännas bekvämt och tryggt.
Sen slog de ihop sig med paret som sitter mitt emot och var och en berättade sin historia.
De berättar, lyssnar och bekräftar varandra.
Här tränar de på grundprinciperna inom kooperativt lärande.
- Samarbetsfärdighet - de tränar på hur de förhåller sig till varandra när de berättar. De lyssnar aktivt, tittar på varandra, nickar och bekräftar varandra, frågar varandra och skrattar med varandra.
- Positivt ömsesidigt beroende - De är beroende av varandra för att nå målet att dela med sig av olika berättelser. De delar med sig och de får höra nya historier som de kan lära sig något av. De samverkar och når målet tillsammans.
- Eget ansvar - De tränar för att kunna berätta för en större grupp.
- Lika delaktighet och stödjande interaktion - Alla är delaktiga genom att de berättar sin historia. De övriga är stödjande och lyssnande. Allas röster blir hörda.
- 3F - Varje arbetsgrupp fick lyfta vilka typer av berättelser som de hade haft, ge en kort feedback (hur det hade gått, om alla kom till tals och hur de hade lyssnat), feedup (Hur de hade upplevt det) och feed forward (något de skulle tänka på till nästa gång).
I onsdags hyllade vi olikheter och allas lika värde och rättigheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar