Jag tog en tur in till slöjden i veckan. Vi arbetar med järnåldern i klassrummet och det gör de även på slöjden.
Här gör de en gjutform genom att karva ut i trä det de vill gjuta.
De smälter tenn och gjuter.
Sen bearbetar de det de har gjutit.
De dokumenterar sitt arbete och utvärderar det.
Så här fina resultat har det blivit.
De ligger nu i glasmontern utanför slöjdsalen bredvid vår tidslinje.
Likaså arbetar de på bildlektionerna med det vi gör i klassrummet.
Här har de jobbat med både bildsten och runsten.
På matten arbetar vi med enheter och tränar på att omvandla dem. Till vår hjälp har vi en omvandlingslarv. I nedre rutraden skriver vi in km, m, dm, cm och mm. Sen lägger vi siffrorna i den övre och kan lätt läsa av hur många cm det är på ett antal meter.
Här kan ni se hur den läses av. ex 5 som står över m läses 5 m = 50 dm = 500 cm = 5000mm. Det vi har skrivit in här är hur långt barnen simmade i onsdags tillsammans. De fick simma i 20 minuter och räkna hur många längder de simmade. I klassrummet räknade de sen ut hur långt de hade simmat. dvs antal längder gånger 25. Sen la de ihop alla sina metrar. Vi kom upp i 9, 625 km. Inte illa.
Ett annat sätt som vi använder för att träna enheter är den kooperativa strukturen "Hör vi ihop". De fick var sitt påstående som t.ex. två paket smör väger 500g var, en påse mjöl väger 1kg, ett snöre är 100 cm lång en pinne är 1 m lång osv.
De gick runt med armen högt. När de träffade på en kamrat med handen uppe så highe fivade de.
De jämförde sina påståenden och funderade på om de hörde ihop.
Efteråt fick de redovisa för övriga varför de tycket de hörde ihop. Det fanns flera lösningar och under tiden som de redovisade kom de på andra kombinationer.
Det roliga jobbet med Minecraft har fortsatt denna vecka. De hjälper varandra och skapar fina miljöer.
Det är härligt att se att de har förtroende för varandra och ser styrkan i ta hjälp.
Tyvärr lyckas jag inte med att ladda upp filmerna här.
Vi fortsätter vårt jobb med hur vi ska det på rasterna och på lektionerna för att det ska fungera bra. Här har vi arbetat med hur vi vill ha det i klassrummet. Först fick de själva skriva ned på mini witheboard sina tankar i form av ett Y kort. Sen sammanställde vi det i grupperna och till sist hela klassen. Nu sitter den på tavlan för att påminna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar