Kul att kunna

Kul att kunna

torsdag 26 april 2018

Vecka 17

Denna vecka har vi bytt arbetsgrupper och platser. Det innebär att vi behöver jobba med teambuilding så samarbete ska fungera bra i de nya grupperna.

 Vi började som förra gången med att lära känna varandra lite närmre. De fick skriva två sanna och ett falskt påstående om sig själv. De läste upp det för sin axelkompis (den som de sitter bredvid). Kompisen ska gissa vilket påstående som är falskt. Sen gjorde de det med ögonkompisen som sitter rakt framför och till sist med den som sitter diagonalt.


Därefter fick de börja fundera på vad som är viktigt för att samarbetet ska fungera i deras grupp. Var och en skrev ned det som ett Y-kort (se tidigare inlägg om vad Y-kort är). Därefter sammanställde de dem till ett gemensamt Y-kort för arbetsgruppen.
 De fick sen hitta på ett namn till sin grupp.

 Tillsammans skapar de en skylt.
 Nu hänger deras skylt och Y-kort för gruppen vid deras arbetsplats.




 Dessa övningar sammansvetsar och stärker banden i gruppen. Vi kommer att göra fler övningar för att få en positiv känsla i gruppen.



 Vi har jobbat med forntiden hela denna termin och i veckan har vi avslutat det. Det gjorde vi genom att repetera fakta från Inlandsisen till vikingatiden. De fick i sina nya arbetsgrupper en hög med rubriker på de olika tidsepokerna och en massa fakta. Det gällde för dem att placera in fakta under rätt tid. De läste, diskuterade, tänkte logiskt hur utvecklingen hade gått och drog slutsatser tillsammans. De skickade ut en spanare för att se hur andra grupper hade löst uppgiften för att få hjälp med att lösa sin egen. Detta gör vi för att inte skapa tävling i vilken grupp som löser det bäst utan att vi kan lära oss av varandra. 






Till slut hade alla löst uppgiften och de fick en repetition kring vad som hände under Inlandsisen, jägarstenåldern, bondestenåldern, bronsåldern och järnåldern.


Nu har vi påbörjat vårt nästa tema som ska handla om Skåne. Vi börjar med karta och kartkunskaper. Här lär de sig vad olika karttecken betyder. De fick i sina arbetsgrupper en hög med bilder , begrepp och karttecken som de skulle para ihop.


När de hade lagt så som de trodde det skulle vara så fick de smyga runt och titta på hur de andra grupperna hade löst det. Sen återvände de till sin egen grupp och gjorde förändringar om de kände att de behövde det. Därefter gick vi igenom det tillsammans.



I veckan har vi också tittat på filmerna de har gjort utifrån sitt arbete i Minecraft. De redovisar då hur människor levde på järnåldern.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar