Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 13 april 2018

Vecka 15


Denna vecka har börjat arbeta med olika enheter i geometri. Vi började med att sortera olika begrepp som volym, längd, hastighet, vikt, tid m.m. med hjälp av olika bilder och uttryck. De fick i sina arbetsgrupper sortera så som de tyckte det skulle vara. Sen roterade de till en annan grupps lösning och fick fundera på hur de hade gjort och varför. De tog ideér från de andra. 



När de hade sett alla gruppernas lösning gick de tillbaka till sin lösning och ändrade på den om de ville. Därefter lyfte vi hur de hade resonerat och varför.


De såg olika tolkningar och fick igång diskussionen kring begreppen.



Det var en grupp som inte riktigt kom ihåg vad volym var men efter att ha gått ett varv blev de påminda om vad volym är. 

Genom att diskutera och ta del av andras kunskap så minns de bättre. De blev en väldigt lyckad lärande övning. Inom kooperativt lärande kallas denna struktur för "Inspiratören".


Sen övergick vi i att arbeta med längdenheter.

Vi jobbar en hel del med det sociala samspelet. För att förstå vad ett bra socialt samspel är så behöver man veta vad det innebär. Här strukturerar vi upp det genom att göra ett Y kort. Genom att rita ett stort Y på ett papper delar vi upp det i tre delar. I en del ska de skriva hur det ska höras när det är bra ute på rasten. I en annan hur det ser ut när det är bra på rasten och i tredje delen hur det känns när det är bra.

Först fick de tänka själva och skriva det de tycket var viktigt i de olika delarna.



Sen sammanställde de i gruppen på ett gemensamt kort.






Till sist gjorde vi ett gemensamt i klassen utifrån det de hade kommit fram till i grupperna. 
Nu sitter den på dörren ut till kapprummet så de blir påmind på väg ut och på väg in kan de ha den som checklista och tänka efter om rasten var så bra som vi önskar.


Förra veckan arbetade de med iMovie. De spelade in faktafilm om stenåldern. Varje arbetsgrupp gjorde en film om det område de har arbetat med.
Först skrev de ett manus sen övade de innan de började inspelningarna. De upptäckte att de behövde göra många inspelningar innan de blev nöjda. Resultatet blev väldigt bra.




De visade varandra filmerna och gav varandra feedback, feedup och feedforward så de nästa gång kan förbättra sina filmer. Det som de flesta skulle tänka på till nästa gång är att tala saktare så man hinner uppfatta vad som sägs och att tala närmre micken. 

Tyvärr kan jag inte ladda upp deras filmer här på bloggen så när ni hämtar era barn så be dem visa dem för er.


Vi försöker få in digitalt användande i undervisningen som ett naturligt arbetssätt. Förutom film så har vi i veckan arbetat med Minecraft. De bygger järnåldersbyar. Det är inte alla som är bekanta med Minecraft så här lär de varandra. Tillsammans skapar de plattformen de ska bygga på.

De väljer material till sina byggen och tipsar varandra.

Tillsammans har de en stor kunskapsbank. 



 Här är huset. Det är inte lätt att få till de mjuka formerna som husen hade då med Mincrafts kubiska moduler. Bra jobbat!

Utanför huset är det en eldstad och åker.

Inne i huset är det en eldstad i mitten, djuren längst in i huset, bänkar och förvaring längs med väggarna.

Det krävs en del planering och beräkning när man bygger och skapar i Minecraft samtidigt som de repeterar och befäster kunskapen om hur de bodde på järnåldern.



När vi arbetar med "Den magiska dörren" så har vi kommit så långt att de ska infoga sina teckningar till texten. De ska då fotografera och lägga in bilderna. Det är inte alla som känner sig säkra på hur man gör det än. En elev gick runt och hjälpte till. Till slut kände hon att hon sa samma sak flera gånger och på eget initiativ skrev hon en manual till hur de skulle göra och satte den på tavlan. 
Härligt 👍

Ibland måste vi väcka hjärnan. Då gör vi sådana här övningar. Det är inte lätt att lyfta på det fingret som kamraten pekar på.




Vi kommer att få författarbesök av Torsten Bengtsson i slutet av april. Innan dess tittar vi på och läser böcker som han har skrivit. Han har skrivit böcker för både små barn och tonåringar. Han skriver roliga, spännande, sportiga böcker. Han skriver även faktaböcker.

På bilden har de skapat fina figurer som de sedan har skrivit serier om. Idag fick de följa med hem.


Trevlig helg!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar