Nu har vi dragit igång vårt sista tema och det är Skåne. Vi börjar med kartkunskap. Hur läser man av en karta? vad betyder de olika karttecknen? Det började vi med för två veckor sedan och fortsätter nu att titta på Skånes karta för att förstå hur Skåne ser ut ovanifrån.
De fick i sina arbetsgrupper leta upp ett visst antal städer, sjöar, åar, hav, flygplatser, åsar, höjder, bukter och vikar på kartan och skriva ned det.
Nästa tillfälle fick de färglägga en karta med färger för slätter och skog och sen rita in städer/orter, sjöar, åsar och en höjd.
De fick också färglägga en kompassros och klistra in den på sin karta så de har koll på vädersträcken.
I sina arbetslag samarbetar de nära för att tillsammans skapa gruppens Skånekarta. För att alla ska ha att göra så färgla de en egen karta och skapade Skånes landskapsblomma Prästkrake. Vi har också pratat om Skånes landskapsdjur, lanskapsvapen och flagga.
Vi har fortsatt vårt arbete med att ta reda på mer om Malmö. Vi såg på en film om Malmö och i sina grupper läste en för de övriga om Malmö.
De fick sen en sexfältare med sex olika rubriker på fakta de skulle ta reda på om Malmö. De fick leta efter fakta via texter i böcker och på nätet.
I arbetet använde vi oss av rollerna sekreterare som skriver åt gruppen, berättaren som berättar vad sekreteraren ska skriva, kontrollanten som hjälper berättaren så hen får med det som är viktigt och sekreteraren med formuleringar, och fokushållaren som ser till att gruppen håller fokus på arbetet och ser till så att arbetet går framåt.
Vi la in nya roller denna gång. Det är spanaren och reportern. När grupperna har arbetat en stund går spanaren runt och tittar på vad de andra skriver om och tar med idéer till sin grupp. Lite senare i arbetet går reporten runt för att få mer information om en specifik fakta som gruppen bestämt att de behöver. Vi tränade på att säga "Får jag se vad ni har skrivit om...?" "Javisst varsågod och titta"
Efter arbetet utvärderade vi de nya rollerna och de tyckte de var bra "för då fick man hjälp med sitt arbete". Några visste inte vad de egentligen tyckte om det för de ville ha det de hade skrivit som sitt arbete, men när vi hade pratat om det så höll de med om att det var bra. Jag drog en parallell med att tänk om jag som vet en hel del skulle hålla det för mig själv. Det hade ju inte fungerat så bra i skolan. Då förstod de vinsten med att dela med sig.
För att få in känslan och kropps-kom-ihåg så bildade de rät, spetsig och trubbig vinkel med kroppen.
Tillsammans bildade de olika vinklar och polygoner. Först fick de lösa det tillsammans, sen att en styrde upp det och till sist under helt tystnad.
Vi pratade vidare om en polygon och vad som bestämmer att det är en polygon. Den ska vara sluten, ha sidor och hörn/vinklar. Den kan vara regelbunden och oregelbunden.
Här fick de i uppgift att ta reda på om en femhörning är regelbunden eller kan vara oregelbunden också.
För att träna vidare arbetar de med olika uppgifter där de ska vinklar eller polygoner med bestämda kriterier som vinklar eller viss längd på en sida. De har fått lära sig att hörnen benämns med bokstäver som t.ex rita en spetsig triangel ABC där B är spetsen.
Förra veckan var vi på konsert i Uppåkra kyrka och lyssnade på Bach. Lite annorlunda musik. Musikerna var duktiga på att skapa bilder runt musiken så det blev intressant att lyssna. En härlig promenad i det fina vårvädret fick vi.
I tisdags var det Fritidshemmens dag. Den firades tillsammans med grannskolan så hela Uppåkravallen fylldes med glada fritidsbarn och fritidspedagoger.
Inspirerad av Mästarnas mästare hade ett barn i klassen skapat nattduellens stavar. Kul! jag provade också på det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar