Varje morgon pratar vi om vad det är för dag. Ett barn hjälper till att läsa upp dagen, datum, månad och år. Vi skriver dagens namnsdag. Därefter räknar vi bokstäver i namnen, ser vilket som är längst och får då in matematik genom att se namnet som är längst, talet som är störst och begreppet större än. Vi jämför namnen och letar efter likheter. Då pratar vi om vokaler och konsonanter, ringar in veckans bokstav och pratar om vilken placering i ordet en viss bokstav har. Det är många färdigheter vi tränar här.
Denna vecka har vi arbetat med bokstaven S. På bokstavsbordet samlades, stenar, snäckor, servetter, socker, slajm, strumpor, svampar och en sked.
I arbetet med veckans bokstav skriver eleverna på Ipad med tangentbord. De skriver ord som börjar på s. Vi använder oss av IntoWords. Det är ett digitalt verktyg som har uppläsning av det de har skrivit. De kan höra om de har skrivit det de hade tänkt sig. De arbetar i par. Den ene säger vad den andre ska skriva. De hjälps åt att hitta bokstäver och att stava.
Vi tränar också på att forma bokstäver med penna. Först tränar de på tavlan sen i mindre format på papper.
På dörrposten sitter bokstäverna vi arbetar med så de kan göra High five och bilda ord när de går ut.
Till bokstaven s har vi haft tema svamp. Vi har tittat på filmer, bilder och pratat om svampar. Vi har slagit upp i böcker och läst om olika svampar. De har fått lära sig svampens olika delar och att den egentliga svampen är mycelet som växer under jorden. Det som vi säger svamp om är egentligen svampens frukt.
Ett experiment! Vi la en svamp på ett papper och nästa dag var det ett fint avtryck av sporer.
Tillsammans har vi skrivit en text om svampar. Då har vi tränat på veckans ordbilder som är svamp och sa. Av de två bokstäver vi har arbetat med hittills a och s kan vi nu sätta ihop till sa. I läsinlärning använder vi flera strategier. Dels ljudar vi ihop bokstavsljuden men vi använder oss också av ordbilder. Det är att man lär sig känna igen ord som sa, och, hej osv som en bild.
Ordbilder
Här har de prickat in rätt benämning på svampens delar.
Här är texten som vi sen arbetar vidare med och ringar in s, sa och svamp.
De har skapat svampar i trolldeg och målat.
I matte har vi fortsatt med mönster. Vi jobbar inte bara med färg och form utan även siffermönster. För att få rätt på dem så använder vi oss av talraden. Då ser man lättare siffermönstret. Det kan vara varannan siffra eller att det är tre steg bakåt hela vägen.
Men så klart är det en del färgmönster.
Eleverna ser nu mönster i massor av saker.
Vi har haft besök av vår bibliotekarie. Hon tipsade om böcker som är bra för dem som precis har lärt sig läsa och för de som har kunnat läsa ett tag. Vi fick även tips på högläsningsbok.
Vi har pratat om hur viktiga alla i klassen är och att alla behövs för att klassen ska var hel. Jag sammanliknade varje barn med en pusselbit och att alla behövs för att pusslet ska bli helt. Vi vuxna är ramen runtomkring som alltid finns där för att stötta. Eleverna fick dekorera och skriva sitt namn på var sin pusselbit. Sen la vi pusslet.
Efter det tränade vi på att samarbeta. Med sin axelkompis färgla de en mandala. Den en bestämde den andre målade, sen bytte de roll. Vi kallar det kloka pennan inom kooperativt lärande.
För att träna på att vinna och förlora och glädjas åt gemensam framgång så leker vi leken sen-sax-påse. De möter varandra. Den som förlorar hakar på vinnaren som möter ett annat par. Förlorande paret hakar på det vinnande osv tills alla är i en vinnande svans.
Nästa veckas bokstav är....ja vad tror ni?
I deras Läxbok klistrade vi in nästa veckas bokstav så de kan fundera på vad de ska ta med sig på bokstaven o till o-utställningen.
Liten inblick i hur vi visar vad vi ska jobba med i veckan. På väggen har vi en veckoplanering för eleverna. Där beskriver vi kort vad målet är och hur de ska arbeta för att nå målet.
Här är arbetsgången när vi arbetar med bokstavsboken.
Och här är arbetsgången när vi arbetar med matematik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar