Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 12 oktober 2018

Vecka 41

Veckans bokstav är M. På bordet samlades många M-saker.


När de sen ska skriva M-ord så går de fram till bordet och får inspiration. På tavlan har vi skrivit orden så de kan se hur man skriver dem.


 Tillsammans i par hjälps de åt att skriva orden. De skriver med hjälp av intowords och då hör de vad de skriver.

I matte har vi börjat med att laborera kring talen 0-5. Vi ser hur de kan delas upp på olika sätt. Med hjälp av "Uppdelningsmaskinen" och markörer lägger de det antal de jobbar med på olika sätt och ser då att 2 och 3 är 5, 3 och 2 är 5, 1 och 4 är 5, 4 och 1 är 5, 0 och 5 är 5, 5 och 0 är 5. Att förstå hur man kan dela tal underlättar när de sedan ska räkna addition och subtraktion. Vet de vilka talkamrater som hör ihop behöver de nästan inte räkna utan de ser direkt att 3+2=5 eller 5-2=3

I matematiken ingår också att sortera. Det kan man göra på många sätt. Här använder vi oss av sortering i No. De fick en mängd bilder på olika djur. De fick sedan sortera dem efter olika kriterier. Det kunde vara efter vad de äter, hur många ben de har, hur de ser ut osv. Detta gjorde de i sina arbetsgrupper.

Därefter använde vi oss av den Kooperativa strukturen "karusellen". Det innebär att jag la ut ett papper som var indelat i sex olika djurkategorier. De fick tillsammans i arbetsgruppen lägga djur i den kategori de tyckt de passade under en minut. Sen roterade de till nästa bord och fortsatte på deras arbete. Efter en minut så roterade de igen. Detta gjorde vi tills de hade varit vid alla borden.
 När alla bilderna var placerade fick de titta om de höll med om att de låg på rätt plats. De fick ändra tills de var nöjda. En del djur platsade inte in och fick ligga utanför.

Med denna metod aktiverades alla i arbetet och ingen grupp kunde säga att de hade mest rätt utan detta var ett samarbete där alla var delaktiga och beroende av varandra. De tog eget ansvar och peppade varandra eftersom de ville få rätt. Första delen i arbetet fanns det inga rätt eller fel utan det var deras egna tolkningar. I den andra delen av arbetet fanns det ett rätt sätt att lägga djuren.

Grundprincipen för kooperativt lärande är:
  • Samarbetsfärdigheter
  • Positivt ömsesidigt beroende
  • Eget ansvar
  • Lika delaktighet och samtidig stödjande interaktion
  • Feedback, Feedup och Feedforward (3F)

När vi skulle börja vårt arbete med myran gjorde vi en VÖL matris. Under V skrev vi saker eleverna kunde om myran. Under Ö vad de önskade få veta och under L kommer vi att skriva vad vi har lärt oss.

Efter att ha sett och pratat kring en powepoint om myran, sett en film och gjort en sexfältare så skrev de i par en faktatext. Detta är första gången de gör detta. Med lite hjälp när de frågar kring stavning kunde de skriva detta.



De har ritat myror och ute i hallen utanför klassrummet växer det en myrstack.




 Vi fick besök av Josefine, vår bibliotekarie i veckan. Hon inspirerade oss med lite nya böcker.

I en av läsgrupperna läser vi högt för varandra ord som de har tränat på.

Även i matten behöver man läsa ibland och då är det bra att ha en kamrat som kan hjälpa en att läsa. Här läser de och löser en matteuppgift tillsammans.


Nästa veckas bokstav är....







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar