Veckans bokstav är I. Bordet fylldes med isbjörnar, igelkottar, isprylar, Inter tröja och IKEA väst m.m.
Till varje bokstav jobbar vi med ett tema. Veckans tema är Igelkott. Här tar vi reda på hur igelkotten ser ut, bor, äter, deras ungar, fiender och annat spännande.
Utifrån det sorterar vi faktan i en sexfältare. Därefter skriver de en mening från varje underrubrik. De får hjälp med början på meningen och stoppar sen in ett ord som passar. Igelkotten har..., Igelkotten äter... Igelkotten bor i..., Igelkottens ungar föds..., Igelkottens fiende är... Sista meningen skriver de fritt. De sitter då med sin skrivkompis och hjälps åt att hitta rätt bokstäver. Se tidigare inlägg hur deras texter kan se ut och hur vi har arbetat med sexfältare och bilder.
I matte arbetar vi med hur man kan dela talen 0-5 på olika sätt d.v.s. olika uttryck för talen 0-5. De tränar in talpar som tillsammans är t.ex 5. Vi är noga med att säga att 4+1 är 5 inte att det blir 5. 4+1 är ett sätt att uttrycka talet 5. Vi är noga med att säga så för att de ska förstå att det som står på var sida om likhetstecknet är olika sätt att uttrycka samma sak. 5=4+1 eller 2+3=1+4. Lär de sig det nu så har vi bäddat för att de ska förstå ekvationer lättare när de börjar med det.
Till sin hjälp har de en uppdelningsmaskin och knappar. Där kan de flytta knappar och få känslan för att samma antal knappar kan delas upp på olika sätt.
Vidare tränar de på olika sätt.
Här använder vi en Klurinett. De tar ett talkort, tänker ut vad uttrycket står för, stoppar in kortet och ut kommer svaret.
De lägger brickor med olika uttryck.
De arbetar i arbetshäften.
Letar efter hemliga tal.
Letar efter olika uttryck för ett tal.
Det finns många sätt att träna samma sak.
Denna vecka slutförde vi övningen att sortera djur. Vi började med att titta på några filmer om olika däggdjur och vad ett däggdjur är. Sen kontrollerade om de var nöjda med förra veckans sortering. När de hade gjort det och klistrat fast bilderna fick varje bord var sin djurgrupp som de skulle berätta om för de övriga i klassen för. De fick träna först på vad de skulle säga och sen sa de var sin sak om djurgruppen.
Denna vecka slutförde vi övningen att sortera djur. Vi började med att titta på några filmer om olika däggdjur och vad ett däggdjur är. Sen kontrollerade om de var nöjda med förra veckans sortering. När de hade gjort det och klistrat fast bilderna fick varje bord var sin djurgrupp som de skulle berätta om för de övriga i klassen för. De fick träna först på vad de skulle säga och sen sa de var sin sak om djurgruppen.
Jag tog en tur till idrotten i veckan. De arbetade med fyra övningar i grupp. Mitt på golvet låg en hög med spelkort. Varje färg stod för en övning. Hjärter - step up, ruter - armhävningar, spader - sit up och klöver - upphopp. Fick de spader fem skulle hela gruppen göra fem sit up.
Vi har bytt platser och det innebär ny axelkompis (den man sitter bredvid) och nytt arbetsteam. Vi måste igen skapa trygghet och förtroende med den som kommer att bli ens arbetskamrat. De fick först vända sig till varandra och berätta om vad de hade ätit till frukust. Därefter fick de hitta på en hälsning som bara är deras.
När de hade tränat ett tag fick de visa hälsningen för de andra i klassen.
De har börjat skapa kontakt med sin axelkompis och vänder sig till sitt arbetsteam. De fick rita något som de är bra på. De klistrar upp det på ett papper och hittar på ett namn på sin grupp.
När de var klara fick de en stund att bestämma vad de skulle gör ute tillsammans med sin axelkompis. Sen gick de ut och lekte tillsammans.
Nu fick de möjlighet att leka med någon de inte brukar leka med. Det innebär att man måste lyssna och kompromissa.
Mer om kooperativt arbetssätt kan ni läsa här.
Nästa veckas bokstav är...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar