I veckan som har gått har vi arbetat med bokstaven E och tränat på att skriva fina E. På bokstavsutställningen har det varit elefanter, ekorrar, ekollon, eklöv, euro m.m. Veckans pyssel på bokstaven E blev pigga ekorrar. Vi har arbetat med att bygga meningar, läsa dem och skriva av dem.
I matten har vi fortsatt att arbetat med udda och jämna tal. Vi har sorterat udda och jämna tal var för sig, tittat på om stora tal som 378 eller 1467 är udda eller jämna tal. Hur vi arbetade ser ni i ett tidigare inlägg på bloggen.
I vårt tema om ”Året runt” har vi pratat om äpplet. Vi har tittat på olika sorters äpplen, luktat och smakat. Även om äpplena kan se lika ut så luktar och smakar de olika. Vi har tittat på hur kärnhuset ser ut och lärt oss att det finns tio kärnor i ett äpple. Barnen har arbetat med denna fina lilla dikt.
Jag har ett litet äpple
som jag har fått av mor.
I äpplet finns ett kärnhus
där tio fröbarn bor.
I varje rum i huset
två fröbarn vila får.
Där ligger de och drömmer
om sol och ljus och vår.
Vi passade på denna vecka att titta närmre på trädet Ek eftersom vi arbetar med bokstaven E. Eken är ett häftigt träd. Den kan bli lika hög som simmbasängen på Bråhögsbadet är lång. Stammen kan bli lika stor i omfång som tretton barn som står i en ring med utsträckta händer. Den kan bli 1000 år gammal och man tror att den äldsta eken som man funnit är bortåt 2000 år gammal. Vi tittade på Sveriges äldsta ek, Kvilleeken eller Rumskullaeken som är ca 1000 år gammal och finns i Rumkulla socken, ca två mil nordväst om om Vimmerby. Några av barnen hade varit där och sett den i verkligheten.
Som jag tidigare har berättat så är det en grupp pratglada barn. Vi har jobbat på att i klassrummet ska det vara tyst så att alla får arbetsro. När vi har halvklass fungerar det mycket bra. I helklass är det svårare att låta bli att prata men vi har jobbat på det och det har blivit mycket bättre. Vi fortsätter med detta jobb så att det blir ännu bättre. Vi har också provat att barnen är på stora skolgården på förmiddagsrasten och det har fungerat bra och de har kommit in i tid. På SET arbetar vi med gruppstärkande övningar.
I veckan som kommer.
- Läs- och skrivutveckling Vi arbetar med bokstaven N. Ta gärna med något som börjar på bokstaven N till vårt bokstavsbord. Månkemire kommer att berätta om bokstaven N och vi ska träna på att skriva den fint. I ”Vi läser” kommer vi att arbeta mer att bygga meningar på olika sätt. Vi kommer att få författarbesök av Magnus Ljunggren på tisdag. Han kommer att berätta om sina böcker. Han har bl.a. skrivit Riddarskolan. Vi har under veckan läst lite ur hans böcker för att barnen ska känna till lite innan han kommer. Flera barn hade redan hört dessa böcker. Jag gjorde så kallat ”cliffhanger” och slutade när det blev spännande. Barnen är nu så sugna på att läsa dem. De är lagom läsnivå för flera av era barn.
- Läxa Ges på måndag och ska arbetas med hemma till torsdag.
- Matten Vi ska nu börja arbeta med att dela tal. Med det menas att 2 är samma sak som 1+1 eller 0+2 eller 2+0, 3 är samma som 1+2, 2+1, 0+3, 3+0 osv. Vi ska arbeta med talen 2, 3 och 4 denna vecka.
- So/No Vi ska titta på det vackra trädet Lönn och prata om FN dagen och Barn konventionen som firas den 24 oktober. Detta blir i en väldigt enkel form men ändå så att barnen vet lite om vad det är.
v. 42 | skola | fritids |
Måndag | Idrottshallen | |
Tisdag | Magnus Ljunggren, författare till Riddarskolan kommer på besök. | Båtlekan |
Onsdag | Elevens val | Vi arbetar med lera |
Torsdag | Läsläxa klar. Mette är på ledningsgruppsmöte hela dagen. | ” |
Fredag | Idrott Mette är på ledningsgruppsmöte hela dagen. | ” |
Trevlig helg och vecka
Mette, Gundela och Ulla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar