Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 24 februari 2012

Veckobrev v 9


Hoppas att ni alla har haft ett skönt sportlov. Nu fortsätter vi vårt arbete med nya friska tag.

Precis innan lovet hittades två tänder på Lapptäcksbacken. Det är riktigt spännande eftersom det har varit arkeologer där och grävt. Vi vet inte om tänderna är gamla eller till vilket djur de hör. Vi har tänkt arbeta kring dessa tänder. Vi ska ta reda på vilket/vilka djur de har tillhört. Om de är gamla. Hur de kan ha hamnat där. Vi kommer att mäta tänderna och jämföra med våra egna tänder. Utifrån tänderna kommer vi att uppskatta hur stort djuret var, hur det såg ut osv tills vi vet mer om det. Vi ska kontakta Kulturhistoriska museet. Barnen kommer att får dokumentera genom att rita, och skriva. Genom dessa tänder kommer barnen att träna sitt skrivande, använda matematiken genom att vi mäter, räknar och uppskattar, få lära sig fakta om djuren, få kunskap i sin hembygdshistoria (om nu tänderna är gamla)m.m.

Vi kommer att arbeta med detta under våren men gör ett uppehåll för ett annat tema som redan är planerat tillsammans med F-klassen kring vatten.

I matten kommer vi att arbeta parallellt med addition och subtraktion 0-10. Nytt är att barnen ska få matteläxa i en bok som heter Bläckfisken. Läxan är från måndag till fredag men de kan lämna in läxan så fort den är gjord. Där kommer de att träna på addition, subtraktion, öppna utsagor, udda och jämnt, 10-kompisar, dubbelt och hälften, mönster och begreppen +, -, <, > och =. Jag skriver varje vecka här i veckobrevet vilka sidor de har.

I svenskan fortsätter vi lästräna och genom tandtemat träna skrivandet. Där är också en nyhet med läxan. Vi gör ett uppehåll i den vanliga läsläxan och gör en intensiv lästräning i fyra veckor. Det innebär att barnen ska läsa högt i 10 min fyra dagar i veckan i fyra veckor. Ni fyller i ett läs schema som barnen tar med sig varje måndag. Barnen har med sig böcker som de lånar på skolans bibliotek. Det går alldeles utmärkt att läsa andra böcker som ni har hemma. Kravet är att det är en skönlitterär bok d.v.s. ej serier eller faktaböcker, eftersom det är en annan typ av läsning. Med det säger jag inte att det inte är bra läsning. Jag skickar med en lista med boktips. 

Under lovet har vi fått reda på att vi får en ny klasskamrat som börjar på måndag. Vi önskar honom riktigt varmt välkommen.

I veckan som kommer.

·                   Läs- och skrivutveckling Vi arbetar med bokstaven Y. Ta gärna med något som börjar på bokstaven Y till vårt bokstavsbord. Det blir kanske inte så lätt men gör ett försök. Månkemire kommer att berätta om bokstaven Y och vi ska träna på att skriva den fint. I läsgrupperna läser vi och försöker återberätta vad vi har läst. Vi tränar på vad en mening är och hur den är uppbyggd. Vi kommer att skriva om tandfyndet.
·                   Matten Vi kommer att fortsätta arbeta med addition och subtraktion, samt mäta och jämföra tänderna.
·                   So/No Vi påbörjar tandfyndstemat och arbetar vidare med stannfåglar. I veckan som gick var det fastlagssöndag och fettisdag. Vi kommer att prata om det och om att det är Vasaloppet på söndag. 



v. 9
skola
fritids
Måndag
Läsläxa: mån-mån enligt lässchema
Matteläxa: mån-fre s.4-8   
Idrotts
hallen
Tisdag

Båtlekan
Onsdag


Garnbollar
Torsdag

Fredag
Matteläxan lämnas in






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar