I veckan som gick har vi arbetat färdig med lite av varje. I matten har vi avslutat klockarbetet och räknat lilla addition och lilla subtraktion, vilket innebär addition och subtraktion i talområdet 0-10. Vi ska nu fortsätta med talområdet 11-20. Inför detta ska vi arbeta med talens positioner och vilket värde de har i olika positioner. Då kommer vi att använda oss av praktiskt material där barnen får arbeta med talblock. Mer om detta visar jag här i bloggen när vi har kommit igång.
Vi har avslutat tandfyndstemat. Nu är det en liten utställning i klassrummet med fynden och barnens böcker. Kommer ni inom så kanske ni kan få en liten föreläsning av era barn.
Även vattentemat har vi avslutat nu. Vi har pratat om vattnets olika former, vattnets kretslopp, hur man renar vatten och besökt ett reningsverk. Vi har pratat om vad vi kan använda vatten till mer än dricka och tvätta, att vi kan få ut ström ur vattnets kraft. Barnen har fått undersöka och experimenterat kring vatten på olika sätt.
Vi ska börja lite nya projekt i veckan som kommer. De veckor som är kvar kommer vi att jobba med ett sagotema, där vi ska läsa och studera olika sorters sagor som folksagor, fabler, lärande sagor, underhållande sagor, myter m.m. Vi ska prata om olika författare, illustratörer och vad bilderna berättar i sagorna. Vi ska titta på hur en saga är uppbyggd och skriva egna sagor.
Vi ska också starta upp ett vårtema där vi ska titta på vårens djur och växter.
Det är bara 8 veckor kvar på terminen så det blir full rulle på allt vi ska göra.
I veckan som kommer.
· Läs- och skrivutveckling Vi arbetar med bokstaven Q. Ta gärna med något till vårt bokstavsbord. Det är en svår bokstav så det blir en utmaning. Månkemire kommer att berätta om bokstaven Q och vi ska träna på att skriva den fint. Vi kommer också att träna på att skriva och stava ljudenliga(ord som stavas som de hörs). Vi startar upp sagotemat genom att läsa olika sorters sagor. Läsläxa i ”Vi läser” med arbetskort med frågor på texten samt en liten extrabok att läsa i.
· Matte Vi arbetar med talens positioner.
· So/No Vi arbetar med att sortera djur i olika djurgrupper.
v. 16 | skola | fritids |
Måndag | Läs- och skrivläxa till torsdag | Idrottshallen |
Tisdag | Båtlekan | |
Onsdag | Vårblommor | |
Torsdag | Läs-och skrivläxa klar | ” |
Fredag | ” |
Vi börjar med utvecklingssamtal denna vecka och önskar er välkomna. Har ni inte skrivit upp er så finns tider på dörren till klassrummet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar