I vårt
tema ”Jordens utveckling” har vi pratat om hur livet i vattnet utvecklades och
hur groddjuren började ta sig upp på land. Vi fortsätter nästa vecka med att
titta på hur djuren utvecklades på land, hur det gick för våra största djur vi
har haft, dinosaurierna och människans utveckling.
I matten
har vi arbetat med algoritmer och subtraktion med växling. Själva matten är
inte så svår eftersom vi räknar ut stegvis och håller oss i talområdet >100.
Det som är träningen här är att bli bekant med metoden att räkna med stående
algoritm. När de räknade utan växling eller tiotalsövergång var det lätt men
blev desto svårare att arbeta med tiotalsövergångar och växling. Vi släpper det
lite nu och arbetar med att mäta och räkna omkrets på olika föremål. Här mäter de klassrummets bredd. Det är bra att hjälpas åt när det är längre sträckor att mäta.
Denna
vecka har vi avslutat vårt diktskrivande. Vi ska göra en liten diktsamling. Vi
har också arbetat med att läsa av schema och listor, samt skrivit egna listor.
Anna-Carin,
vår bibliotekarie och Helene Mars, lärare i 4c, kom även denna vecka och pratade om att titta kritiskt på
nätet och inte tro på allt. Vi fick se ett YouTube klipp som såg väldigt
verkligt ut men som visade sig vara trickfilmat. De fick också lära sig hur man
ska leta på nätet utan att få alldeles för många träffar. Och att inte ta
översta träffen utan att ha på sig de kritiska glasögonen.
Vi hade en Fysik dag i måndags.
Då testade vi jordens dragningskraft och luftmotstånd. Barnen fick först göra
en hypotes över hur bollar i olika storlekar och material skulle falla. Om de
föll lika fort eller olika. De fick sen gå ut och släppa bollarna från klätterställningen.
De jämförde basketboll-fotboll, tennisboll-bandyboll, studsboll-kula. Till
deras förvåning kom de ned ungefär lika fort. När vi jämförde ett pappersark
med studsboll kom givetvis bollen ned först men när vi knycklade ihop pappret
så kom de ned samtidigt. De kom fram till att vikten på bollen eller storleken
på bollen inte spelade någon roll. Det beror på att alla
föremål skulle falla lika fort om de endast påverkades av jordens
dragningskraft dvs fritt fall. Nära jordens yta påverkas ett fallande föremål
också av luftmotståndet men ett klotformat föremål oavsett storlek eller form
påverkas inte olika av luftmotståndet. Pappret hade en större yta och
påverkades mer.
I dag visade
barnen upp Rymdmusikalen för fb och 1b. Det gick riktigt bra.
På
måndag den 29 april kl.16.30 visar vi upp den för er i musiksalen. Barnen
behöver vara här senast 16.15 för att byta om. Varmt välkomna!
På
tisdag firar vi Valborg genom att åka till Risen, där vi går en runda, leker
och grillar korv. Vi tar med korv och bröd. Barnen ska ha med sig en
kompletterande matsäck, något att sitta på, gummistövlar och varma kläder. Vi
är tillbaka 13.30.
Barnen
fick med sig hem ett räknehäfte i dag som de ska göra de tre första sidorna som
läxa till 2/5. De fick olika häften beroende på vad de behöver träna på.
·
Läs- och
skrivutveckling, Vi
arbeta med ord som stavas med -ng. Läsa högt för varandra.
·
Ma, vi
arbetar medomkrets.
·
So/No, Jordens utveckling
·
Sv läxa, till
2/5 j-ord som stavas med j eller g.
·
Ma läxa, till
2/5 individuellt, tre första sidorna i ett litet räknehäfte.
·
Krille, månobservation
(ett barn i taget) tänk på att månen också kan ses på dagen.
v. 18
|
skola
|
fritids
|
Måndag
|
Rymdmusikal 16.30 i Musiksalen
|
Pysselvecka
|
Tisdag
|
Valborgsutflykt till Risen
|
|
Onsdag
|
1 Maj Lediga
|
|
Torsdag
|
Läxdag Skrivläxa och matteläxa
|
Idrottshallen
|
Fredag
|
Idrott
Biblioteket, snöflingorna tar med sig lånekort och
böcker.
|
|
I tisdags var det världsbokdagen. Biblioteksrådet kom med en ros.
I Katalonien i Spanien har man sedan 1900-talets början firat skyddshelgonet St Görans (St Georges) dag den 23 april genom att ge en bok i gåva till dem man tycker om. Av tradition får givaren får en ros tillbaka. Med inspiration från denna tradition föreslog IPA, International Publishers Association en "internationell dag" och Spanien lämnade förslaget till Unesco.
Trevlig helg och Valborg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar