Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 18 oktober 2013

Veckobrev v 43


Denna vecka har vi arbetat med M och magnetism. Veckans M utställning har varit stor. Det har varit många medaljer, många Monster High dockor, majs, morötter, mössor, mortel, måne med mus, mobil, musmatta, Mallorca (karta), mamma, mage, Mario m.m.

 
I förra inlägget berättade jag om vårt arbete om magnetism. Nu upptäcker barnen magneter över allt. I dag skrev de vad som är magnetiskt och vad som inte är magnetiskt.

I matten arbetade vi med geometriska former och gjorde vackra mönster med dem. Vi har bl.a. gått ut och fotograferat för att sen gå in och se vilka geometriska former vi kunde hitta på bilderna. T.ex. på ett foto av klätterställningen hittade de trianglar, cirklar, rektanglar och kvadrater. De kan i det program som vi använder, rita in olika former som de hittar.




 



 
Som ni såg i förra inlägget har vi gjort fina kylskåpsmagneter. Barnen skulle ha fått hem dem i dag men vi glömde det. De får med dem hem nästa vecka. Barnen hade tränat duktigt på ”5-kamraterna”. Kolla gärna med era barn lite då och då så att de inte glömmer talkamraterna till 5.

Nästa vecka ska vi arbeta med begreppen dubbelt och hälften.

Det har gått halva terminen nu och barnen har tränat på att skriva och läsa sina egna texter. Det kommer vi att fortsätta med men vi ska också träna på att läsa ord och texter som de inte själva har skapat. Det blir lite mer utmaning för läsningen. Vi tränar på att läsa korta ord för att öka säkerheten. I läxa nästa vecka får de med sig hem listor med ord som de ska träna på. De ska läsa orden många gånger så att de läser dem med lätthet. Vi har pratat i klassen om att för att bli en duktig läsare behöver man träna många gånger precis som man tränar mycket för att bli t.ex. en bra fotbolls spelare. Det går inte att träna jättemycket kvällen innan matchen. Då får man träningsvärk. Likaså är det med läsning. Förmycket läsning åt gången tröttar ut hjärnan. Forskning säger att innan läsningen blir automatiserad så används en stor del av hjärnan. Då går det åt mycket kraft när de läser och de orkar inte så länge. Det är bättre att ta det i små portioner ca. 10-15 min varje dag. När läsningen väl är automatiserad så används en mindre del av hjärnan och de orkar läsa en längre stund.

I dag hade vi utelek på gymnastiken i det fantastiskt fina höstvädret.
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nästa vecka arbetar vi kring bokstaven F så ta med något på F till F-utställningen. Vi ska uppmärksamma FN dagen och barnkonventionen.

I veckan har vi haft besök av en mormor och Ingrid från Hjärupslundskolan. Det är trevligt med besök, så har ni möjlighet så är ni välkomna.  

 

v. 43
skola
fritids
Måndag
 
Halloween pyssel
Tisdag
 
Utedag
Onsdag
Kör
pyssel
Torsdag
FN dagen
Idrottshallen
Fredag
Inneidrott, ta med idrottskläder och handduk.
Läsläxa klar                                        
 
pyssel

 
Trevlig helg!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar