Denna vecka arbetar vi med bokstaven M. M som i magnet. Vi kopplar ihop mattens geometriska former med fysikens magnetism och tekniken där vi konstruerar kylskåpsmagneter.
På matten arbetar vi med geometriska former. Här ställer sig barnen i olika geometriska former. Detta var en bra samarbetsövning där det gäller att komma överens om hur figuren ska se ut. Vi är noga med att använda rätt begrepp som kvadrat, rektangel, triangel, cirkel, sidor, punkter och hörn.
I dag har vi pratat om magnetism. Hur fungerar den? Vad är magnetiskt? Vad händer om de röda sidorna möter varandra? Var använder man magneter? Kan sten vara magnetiskt? Finns magneter naturligt i naturen eller har människan uppfunnit det? Vi läste en berättelse om en pojke som vallade fåren vid en stad i Grekland som heter Magnesia. Fåren smet iväg och pojken gick in i en grotta. Där flög hans käpp upp i taket och fastnade. I grottan fanns det sten som heter magnetit.
Här testar de magnetit sten.
Det är mycket runt oss som är magnetiskt. Barnen gick runt och provade vad som var magnetiskt.
"Det känns som om det är en bubbla mellan när rött är mot rött" sa ett barn. Här kan vi "putta" bort magneten. De kände tydligt magneternas kraft.
Hur många gem orkar magneten hålla?
Här sorterar de magnetiska saker från icke magnetiska. I mitten lägger de saker som har magnetiska delar. Ett exempel på sopsortering.
Man kan bygga olika saker av magneter.
De kunde få den övre magneten att röra sig med hjälp av en annan magnet under brickan.
Nu kommer matten och tekniken in. Här tillverkar vi kylskåpsmagneter. De klipper ut olika former och bygger ihop en magnet.
Se så fina de blev.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar