Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 24 januari 2014

Veckobrev v 5

Denna veckas tema har varit bokstaven C, cykeln, cykelns utrustning och cykelhjälmen.


Vi har också tittat på filmer, diskuterat, läst, ritat och skrivit om trafikskyltar och trafikregler. Här är några fina arbeten som barnen har gjort.





I nästa veckas tema ska vi arbeta kring bokstaven B. Då ska vi arbeta med bilar i trafiken, hur vi ska göra för att synas bättre i mörkret och bilars bromssträckor. Ta gärna med något till B-utställningen.

I matten har vi arbetat med tio-kamraterna. Nu börjar barnen få kläm på dem. Nästa vecka ska vi arbeta med statistik. Då ska vi arbeta med vad ett diagram är och vad man kan använda det till. Detta kopplar vi till trafiktemat genom att bl.a. göra en undersökning och ett diagram över hur de tar sig till skolan.

Läxa till nästa vecka är bara läsläxa. Jag vill be er att hjälpa barnen så de får med sig läxan på fredagarna. Böckerna behöver vi få in så att barnen kan få med sig nya böcker med nästa läsläxa. Läslistorna läser de upp för att sen klistra dem in i en bok de har i skolan. Det skapar bäst arbetsro om de har med sig materialet till skolan.

Vi arbetar hela tiden för att göra barnen medvetna om sitt eget lärande. I klassrummet har vi satt upp en veckoplanering som talar om vad vi ska göra i veckan. Där står också hur vi ska arbeta, vad vi ska träna och lära i det arbete vi gör. Vi pratar om det med barnen och checkar av om vi har gjort det vi hade planerat och gör dem medvetna om vad de har tränat. Det är viktigt att de upplever skolan meningsfull och inte något som bara ska göras. Detta är inte helt lätt att se när man inte är så stor, men börjar vi nu så kommer de så småningom bli medvetna och ta ansvar för sitt lärande.

Är ni nyfikna på hur planeringen ser ut får ni gärna komma in i klassrummet och titta.
Den 4/2 har vi föräldramöte och då berättar vi mer om detta arbete.

V 6 ska vi få besök av Anders Björkqvist, Martin Harborg och Anna Cederquist. De är musiker, musikpedagoger och instrumental- och ensemblelärare från Musik i Syd som medverkar i Skapande skola-projekt.



SKROT är ett Skapande skola-projekt för årskurserna F-3. Projektet SKROT är levande musik och ljud som spelas av musiker på plats, samt ljud och musik som görs av barnen. Barnens ska få göra fantasifulla blåsinstrument av återvinningsmaterial och vardagsföremål. Musikerna spelar sedan både för och med barnen på instrument som vi själva har konstruerat.

Barnen ska ta med sig en plastflaska. Musik i Syd önskar, om möjligt, att plastflaskorna inte är av pantbar sort. Senast 6/2 ska barnen ha med sig en plastflaska.



Till sist vill jag be om ursäkt för lite borttappade eller fel bokstäver i texter här på bloggen och även, som jag upptäckt, i läxan. Läxan är kopierad från ett material vi har på skolan, så det har jag inte granskat. I bloggen snubblar jag på tangenterna ibland när det ska gå fort, men givetvis ska det vara rätt. Jag ska granska texterna mer noggrant.



v. 5
skola
fritids
Måndag
Veckans bokstav B
aktivitet
Tisdag
Tema: Trafik, Bilar och Reflex
Idrott
Utedag
Onsdag
Kör
aktivitet
Torsdag
Mu

Idrottshallen
Fredag
Läxan klar, läsläxa

aktivitet



Trevlig helg!

1 kommentar:

  1. Att snubbla på tangenterna är vi många som gör :)
    Det får man både bjuda på ibland och acceptera på en blogg.
    Kanske inte i läxpappret förstås. :)
    Fina vägskyltar alla barnen har gjort!

    SvaraRadera