Oj vilken händelserik vecka vi har haft. Vi har arbetat mycket med att automatisera lilla addition (talområdet 0-10)
Det har vi gjort på olika sätt. Här ser ni några som lägger en additionspyramid och räknar och färglägger en fin bild.
Vi har fortsatt med att göra färdig vår gemensamma saga om Qyxzyz. Vi har tränat på hur en saga är uppbyggd med en början som beskriver personer och miljö, en mitten där det händer spännande eller roliga saker och sen ett slut där allt reder upp sig. Nästa steg var att alla fick texten och utifrån den rita bilder till berättelsen. Då tränade de läsförståelse. Det gäller att text och bild hänger ihop. De tränade på att organisera och se till att text och bild kom i rätt ordning i sagan. Till sist skrev de på datorn bokens titel, vem som skrev texten och gjort bilderna. Det var mycket att tänka på men det blev fint till sist. Böckerna finns i klassrummet om ni är nyfikna.
I går hade vi besök av Sofie Bonniever som är hörselpedagog. Hon berättade om vad som händer med hörseln vid höga ljud och att de små hörselhåren i snäckan behöver vila sig flera gånger om dagen och då måste det vara helt tyst. Barnen hade flera bra förslag på tysta stunder på dagen. Vi skrev ned flera saker som vi ska tänka på. Alla skrev under det så nu har vi ett "kontrakt" på hur vi alla vill ha det.
I dag har vi haft en uppstart på hela skolans sopsorteringsprojekt. Vi började med att titta på en film om vad som är sopor. Allt är inte sopor en del kan man återvinna. Vi gjorde sen en tankekarta på vad som kan vara sopor.
Mitt i det arbetet kom det en märklig figur utanför fönstret. Hon hade med sig sopor som hon skräpade ned med utanför vårt klassrum...
Barnen sprang ut för att se vem det kunde vara.
Vi tog in allt skräp och började sortera det.
Vi har fått in kärl i alla klassrum för att sortera skräp, som vi sen samlar i ett sopsamlartorn, som är gemensam för spåret. Därefter ska vaktmästaren ta ut det i sophuset innan sopbilen hämtar det.
Mitt i allt arbete fick vi besök av ännu en skräptant.
Vi fortsatte arbetet med att klippa i tidningar och sorterade. Det klistrade vi upp på plakat som vi ska sätta upp i korridoren. Det blev en bra övning i att prata om olika material.
Vi har en utmaning på skolan där vi ska samla metall och plastlock. För vart 100:e lock bidrar vi till att ett träd planteras. Vi-skogen är en svensk biståndsorganisation som arbetar med stöd till bönder i området runt Victoriasjön i östra Afrika. Genom utbildning och rådgivning når Vi-skogen över en miljon människor. Över 100 miljoner träd har planterats sedan starten 1983. - See more at: http://www.viskogen.se/vad-vi-gor/#sthash.vnQKLMBH.dpuf
Låt barnen samla lock där hemma som de tar med sig till skolan.
Tanken med hela projektet är att göra barnen medvetna om vad det är vi slänger, hur vi ska sortera och återvinner.
Tanken med hela projektet är att göra barnen medvetna om vad det är vi slänger, hur vi ska sortera och återvinner.
På slutet av dagen fick vi pratat lite om varför vi firar Alla Hjärtans Dag.
Vi vill önska er alla en fin Alla Hjärtans Dag med några fina bilder. I morse på morgongröten bildade sylten ett hjärta med en Amors pil och när barnen klippte i tidningarna hittade de några hjärtan som hamnade på tavlan.
Ha ett riktigt skönt sportlov!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar