Denna vecka har vi arbeta med bokstaven Ä.
Vi har fortsatt vårt jobb med faktatexter. Barnen har läst och bearbetat texterna med hjälp av olika lässtrategier. De har berättat för varandra i läsparen och skrivit ned vad de redan visste om fågeln de valt. Därefter skrev de ned nya begrepp och tog reda på vad de betydde. Sedan letade de efter fakta kring hur fågeln ser ut, hur den bor och vad den äter. När detta arbete var gjort, började de skriva på Ipaden i en app som heter Write Reader. Där kan de fotografera, lägga in bilder och skriva om sin fågel. Eftersom vi har en idé om att ev. kunna publicera böckerna här på bloggen så har vi pratat om vilka bilder vi får använda. De vet nu att man inte kan använda vilka bilder som helst på nätet utan tillstånd. Egna bilder är ok att publicera. Detta har satt igång kreativiteten. De ritar eller hittar motiv runt omkring sig som de sen fotograferar och lägger in i boken.
I matten har vi
arbetat med problemlösningar hela veckan. Vi har tränat på hur man ska gå till väga
för att lösa ett problem. Problem som vi har arbetat med kan se ut så här:
Åtta barn leker i
en sandlåda.
Alla barnen har en
gul eller en röd spade.
Hälften av barnen
är flickor.
Tre flickor leker
med var sin gul spade.
Det finns två fler gula
spadar än vad det finns röda.
Hur många pojkar
har röd spade?
Vi har också i
veckan testat hur automatiserad lilla addition är. Barnen har fått räkna 40
tal. För att de ska se att de blir snabbare för var gång de räknar så tog vi
individuell tid. Nästa gång ”tävlar” de med sig själv för att se om de är snabbare eller
får alla rätt. Vi jämför inte barnen utan detta är helt individuellt.
Vi är av naturen olika snabba och snabbhet är inte endast ett svar på om de har
automatiserat addition. Glädjande så var det inte många fel barnen hade.
I läxa till nästa
fredag ska de träna lilla addition igen så de automatiserar den ännu bättre. Träna
riktigt ordentligt!
Nästa vecka ska vi
börja arbeta med subtraktion i talområdet 0-10.
Nästa veckas bokstav
är U. Temat för veckan är Vatten. Vi uppmärksammar Världsvattendagen som firas den
22 mars varje år. Initiativet startades i Rio 1992 på FN:s miljö- och
utvecklingskonferens. Målet är att uppmärksamma värdet av rent vatten och verka
för en hållbar förvaltning av världens vattentillgångar.
Vi
ska prata och experimentera kring vattnets olika faser (fast, flytande och gas),
vad som blandar sig och löser sig och vad som är skillnad på det. Hur man
separerar, dvs renar vatten och om vattnets kretslopp.
Vill
påminna er om att gå in på Vklass och boka er för samtal.
V.12
|
Skola
|
Fritids
|
Måndag
|
Aktivitet
|
|
Tisdag
|
Idrott
|
Utedag
|
Onsdag
|
Aktivitet
|
|
Torsdag
|
Idrottshall
|
|
Fredag
|
Läsläxa,
matteläxa
|
Aktivitet
|
Trevlig
helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar