Denna
vecka har vi arbeta med bokstaven D, fastlagstid, semlor och
övervintrade fåglar.
Se så fantastiskt fina "Isfåglarna blev". Nu står de på utställning i matsalen.
Vi har jobbat med vad en faktatext är och hur man läser en sådan text. Vi har tagit hjälp av ”Läsfixarna”.
Spågumman:
för att skapa en förståelsen av vad texten kan handla om.
Detektiven:
för att reda ut nya eller svåra ord och begrepp så att texten blir
lättare att förstå.
Cowboyen:
för att plocka ut nyckelorden och sammanfatta texten.
Här
är en liten film där ni får höra och se lite mer om hur en lärare, Marie Trapp, arbetar med läsförståelse i sin klass. Vi arbetar på ett liknande sätt.
Nästa vecka ska barnen få arbeta i skrivparen kring en fågel. De ska med hjälp av ”Läsfixarna” läsa och skriva en egen kort faktatext.
I
matten har vi arbetat med addition, problemlösningar och
lika-med-tecknet. Jag vill påminna om att matteläxan är till
måndag eftersom de fick den först i tisdags p.g.a. att jag har
varit sjuk. Jag upptäckte att några av er har fått hem avprickningsprotokollet för "Lilla minus" i stället för "Lilla plus". Korten som barnen ska träna med är rätt. Träna riktigt ordentligt så att addition i talområdet
0-10 automatiseras. Era barn har igen det när de ska arbeta vidare i
matten och till vardags när de spelar spel, handlar osv.
Här arbetar vi med tärningar på smartboarden. Genom att knacka på smartboarden så snurrar tärningarna. Sen lägger vi ihop prickarna. Då¨tränar vi de olika strategierna, tvillingar, 10-kamrater, hela handen plus något osv. Vi tänker högt tillsammans. Barnen får berätta hur de tänker. Alla lyssnar, diskuterar och vi kommer fram till att man kan tänka på många sätt. Vissa sätt är snabbare än andra. Detta är ett bra sätt att träna addition och strategier på.
Nästa
vecka ska vi börja arbeta med subtraktion i talområdet 0-10. Kan de
additionen så kommer det gå lättare med subtraktionen. Ni får hem
vilka strategier vi arbetar med i subtraktion.
I
torsdags fortsatte ”Kultur i skolan” projektet. Förra gången
gjorde barnen instrument. Denna gången gjorde de musik tillsammans
med musikerna. Klassen har valt en musikslinga som heter ”Natten”.
De fick berätta vad de tänkte på när de hörde musiken. Så
småningom får vi den färdiga musiken och då ska jag försöka
länka med den här på bloggen så ni får höra den.
Barnens berättelse i bild till musiken.
I går fick ni hem information kring utvecklingssamtal och omdömen. Gå in på Vklass och läs omdömet och boka tid för samtal. IUP,n och stjärnboken tar ni med er på samtalet. Varmt välkomna!
Nästa veckas bokstav är Ä. Ta gärna med något till Ä-utställningen.
Fritids
vill påminna om att barnen kan ta med sig en gammal strumpa som de
ska göra en orm av. Fritids vill också informera om att de har
infört en ipad regel. Varje barn får har 30 min. ipad tid i veckan.
De får själva bestämma när de vill använda den. De kan inte dela
upp tiden i fler kortare tider utan de får ha ipaden en gång max 30
min i veckan. Om de skulle bli hämtade mitt i sin tid så får de
fortsätta sin halvtimme vid ett annat tillfälle.
Till sist. I en av bokpåsarna som går runt i klassen låg det en lite bok på engelska "Cake test". Den ingår inte i bokpåsen, så den som saktar boken kan höra av sig till oss.
Till sist. I en av bokpåsarna som går runt i klassen låg det en lite bok på engelska "Cake test". Den ingår inte i bokpåsen, så den som saktar boken kan höra av sig till oss.
V.11 | Skola | Fritids |
Måndag | Matteläxa addition | Aktivitet |
Tisdag | Idrott |
Utedag |
Onsdag | Aktivitet | |
Torsdag | Idrottshall | |
Fredag | Läsläxa | Aktivitet |
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar