De har också arbetat färdigt med sina faktatexter om fåglar.
I måndags var musikskolan på besök och visade upp lite instrument och hur kul man kan ha det med musik.
I tisdags var det Marie Bebådelsedag och våffeldagen. Vi pratade om ängeln Gabriel som kom till Maria och berättade att hon skulle få ett barn. Maria kallades också för vårfru och utav det ordet har våfflor kommit sägs det. Denna period på året, var det förr mycket ägg och möjligt att göra något extra gott. Vid denna tid återvänder tranorna och man säger att tarnorna kommer med våren. Så det var mycket att skriva och pyssla kring.
Vi har arbetat med vattentemat och experimenterat kring blandningar och lösningar. Det var inte helt lätta att hålla reda vad som var vad. Vi gjorde hypoteser, testade och dokumenterade resultatet. De såg tydligt att vatten och sand är en blandning eftersom sanden syntes i vattnet och löstes inte upp. Sockret däremot löstes upp och det blir en sockerlösning. Därefter pratade vi om hur viktigt det är att ta hand om vårt färskvatten eftersom det är en så liten del av allt vatten på jorden. Då kom vi in på hur vi kan rena vatten. Vi läste om en vattendroppes väg genom ett reningsverk från toalett tillbaks till våra kranar. Sen testade vi att rena vatten som vi hade smutsat ned med sand. Vi provade med att sila vattnet genom en sil, kaffefilter och sand. Vi har också gjort ett litet vattenkretslopp där vi ska se hur vattnet renas ute i naturen. Det tar lite tid så vi får titta hur det har gått i nästa vecka.
Här blandar vi mjöl och socker. Med förstoringsklas såg de tydligt sockerkornen i mjölet. Det blev en blandning.
Här blandar vi sand och vatten.
Här ser vi skillnaden på en blandning och en lösning.Sockerblandningen blev genomskinlig och de kunde inte se sockerkornen men i sandblandingen såg de sandkornen.
Sen dokumenterade vi.
Sofie Bonniever, hörselpedagog, var hos oss i veckan. Vi har nu fått låna ett öra som visar när ljudnivån blir för hög. Barnen är duktiga på att hålla sig inom det gröna området.
Här leker vi en lek där den som står i mitten håller för ett öra och blundar. Någon av kamraterna i ringe viskar namnet och då ska den som stå i mitten försöka höra varifrån viskningen kommer. Det är inte helt lätt. Leken visar hur vi använder bägge öronen för att lokalisera varifrån ljud kommer.
Nästa vecka ska vi arbeta med bokstaven G och geometri. I området geometri ska vi arbeta med olika geometriska objekt. Vi ska titta på de geometriska egenskaperna hos objekten. Se likheter och skillnader. Prata om olika begrepp som vinklar, hörn, linjer, punkter och sträckor. I geometri ingår jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Dvs mätnings av längd, massa, volym och tid. Vi ska arbeta med mätning av längd och tid denna termin.
Vi ska titta vidare på andra typer av kretslopp i naturen som trädens och lövens livscykel. Detta kopplar vi till årets kretslopp, som också är en mätning av tid, för att se att växter och djurs livscyklar följer årets skiftningar.
Läxor till fredag är läsläxan och matteläxa. Matteläxan är att de ska träna på lilla subtraktion med hjälp av kort. De har fått med sig det hem så det är bara till att klippa och börja träna. Jag vill också be er att hjälpa barnen att få med sig läxorna tillbaka på fredagarna. Boken de lånar är viktig eftersom de cirkulerar mellan barnen. Ordlistorna är viktiga eftersom vi arbetar med dem på fredagarna. Det blir krångligt för de barn som inte har med sig dessa papper.
V.14 | Skola | Fritids |
Måndag | Bokstaven G | Aktivitet |
Tisdag | Idrott |
Utedag |
Onsdag | Aktivitet | |
Torsdag | Idrottshall | |
Fredag | Läsläxa och matteläxa | Aktivitet |
Trevlig helg!
Jag fick också lärt mig eller fräschat upp mina kunskaper om Våfflor bland annat.
SvaraRadera