Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 16 maj 2014

Vecka 20

I matten denna vecka har vi arbetat med både problemlösning och 20-kompisar. Då har vi tränat flera av förmågorna som det står om i läroplanen. Vi har analyserat, kommunicerat, hanterat information och begrepp och bundit ihop det med den metakognitiva förmågan, hur vi kan dela upp talet 20 och vilka som är 20-kompisar. Först repeterade vi 10-kompisarna. Det gjorde vi på olika sätt. Här ser ni hur vi bygger tiokompisar med hjälp av klossar. Sen testade vi om de kunde säga 10-kompisen till ett tal. I stället för att räcka upp handen eller ropa rakt ut så fick de var sitt laminerat vitt papper. På det skrev de 10-kompisen till det tal jag sa. På det viset kunde jag se hur de kunde detta och alla fick chans att svara. Det fiffiga med laminerat papper är att de kunde sudda ut och skriva på nytt hur många gånger som helst. När vi hade träna detta så la vi till ett tiotal på den ene kompisen. 
D.v.s. 7+3=10 17+3=20 4+6=10 14+6=20 osv. Då såg de sambandet mellan tio-kompis och tjugo-kompis.


Veckans problemlösning: "I en påse låg fyra kulor i olika färger. På hur många sätt kan du kombinera dessa kulor". Barnen fick i par en kulpåse, papper och penna. De fick fria händer att lösa problemet. De flesta provade sig fram genom att ta två kulor i taget och se vilken kombination de fick. Så småningom när samma kombination kom igen så tog de upp alla kulorna och gick mer systematiskt till väga och tog en färg och parade ihop den med de övriga färgerna. Sen la de den kulan åt sidan och fortsatte med nästa.
En i klassen tänkte snabbt ut hur många gånger det gick genom att tänka sig att de låg som en fyrkant med en kula i vart hörn. Hon drog sträck mellan kulorna och räknade antal sträck. Här på fotot ser ni hur hon tänkte men här är det fem kulor. De andra barnen tyckte det var jättecoolt och blev superintresserade och ville göra samma själv. Här är ett fantastiskt exempel på hur barnen är läranderesurser för varandra. I denna övning tränade vi på alla förmågorna. De tränade förmågan att hantera information genom att samla information om vad de skulle göra, strukturera och sortera upp arbetet, de tränade på att förstå begrepp som kombinera. De använde sin metakognitiva förmåga när de tolkade, prövade, omprövade och valde mellan olika strategier för att lösa problemet.  När de skulle redovisa för varandra så fick de föreslå lösningar, beskriva orsak och konsekvens, jämföra likheter och skillnader, förklara och se samband, dvs de analyserade problemet. De använde sin kommunikativa förmåga när de argumenterade för sin lösning och mötte de andras argument. Vet ni hur många kombinationer fyra färger kan ha? Sex.


Se så fina fågelfaktaböckerna blev. Barnen har fottat, ritat och skrivit om några vinterfåglar på Ipaden. Om det projektet skrev jag i ett tidigare inlägg. Här är ett litet smakprov.





Vi har tränat på att skriva en saga. Det var i samband med att vi hittade isäggen i vintras. Barnen skrev då en saga om isfågeln Qyxzyz. Vi har bearbetat texterna och nu är de färdiga. Här tränar de inför att läsa högt för sina kamrater.

Det tränas i alla hörn.

Genom att lyssna tränar man också inför uppläsningen. 

Det är mycket att tänka på vid uppläsning. Publiken ska vara tyst, titta på den som läser och visa intresse.

De som läser ska tänka på att artikulera, tala tydligt, läsa med inlevelse och läsa om om det blir fel så att alla förstår.

För att hjälpa varnade att bli bättre tränar vi på att ge varandra konstruktiv kritik. Vi lyfter det som var bra och ger tips för att det ska bli ännu bättre.  Det är en väldigt bra övning för att kunna se positiva saker och inte kritisera varandra och att kunna lyssna och ta emot förslag på förbättringar.

Som ni såg i förra inslaget så har fem fjärilslarver flyttat in i klassrummet. Vi mäter dem varje dag för att se hur de växer. Bara sen i går har de växt 4 mm. Efter helgen har de säkert växt mycket. Vi skriver dagbok varje dag för att följa deras utveckling. I veckan som kommer ska vi titta på hur en fjärils livscykel är. Vi ska fortsätta träna på att skriva sagor med början, mitt och slut. Denna gången ska sagorna handla om en fjäril. I matten ska vi arbeta vidare med addition och subtraktion i talområdet 10-20.

Läxor:

Till 19/5 har de 20-kompisar och lilla subtraktion för de som inte hade gjort det till förra gången. Läsläxa, Reportern.

Till 26/5 Mattespel addition upp till 20. Läsa (se läxpappret) och arbeta med konstnären.


V.21SkolaFritids
MåndagLäsläxa och matteläxa Aktivitet
TisdagIdrott uteLekplats
Onsdag
Aktivitet
Torsdag
Idrottshallen
Fredag
Aktivitet


Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar