Hoppas ni har haft en riktigt skön långhelg!
Veckan som gick var en kort vecka då vi hade två arbetsdagar och en utflyktsdag. I måndags introducerade vi två nya arbetsmoment. Vi har börjat forma bokstäver med penna på papper. Då samlar vi de bokstäver som har liknande form och övar in dem så de blir säkra på hur de skrivs. De bokstäver vi började med är de som skrivs med rundad form och motsols d.v.s. o, ö, a, å, ä, u, c, d, q och g. Först tränar de på bokstavsformerna i sand och på tavlan innan de skriver på papper. Det är fantastiskt att se hur fint barnen kan forma dessa bokstäver. Eftersom vi har väntat med att forma bokstäver för hand och fokuserat på att bli säkra på hur bokstäverna ser ut, hur de ljudas, läses och skrivs tillsammans till ord och i texter så behöver inte barnen lägga energi på det nu när de formar bokstäverna. Nu kan de lägga energin på att forma bokstäverna i stället. Under denna tid tills nu har vi tränat finmotoriken och de är mer mogna för att skriva. Jag ser stor skillnad från tidigare år när vi har börjat med att skriva på hösten i 1:an.
Det andra arbetsområdet är ett läsgruppsarbete där barnen ska förbereda sig genom att läsa och göra några små uppgifter i läxa inför läsgruppsträffen som är på måndagar. Vi arbetar då med "Läsfixarna" en i taget för att de ska bli bekanta med hur de kan använda dem i sin egen läsning.
I vårt tema "Året runt" pratade vi om sommaren. I veckan som kommer ska vi prata om hur djur och natur har det på hösten.
I matten har vi arbetat med att mäta. Barnen har blivit bekanta med hur man mäter med linjal och måttband. De har fått begrepp om meter, dm, cm och mm. När vi var på utflykt och vandrade började de fundera på hur många Kjell kilometer vi hade gått. Eftersom vi gick en km i Hjärup så har de en känsla för hur lång en km kan vara. Det är härligt att höra hur de tar till sig av det vi arbetar med och reflekterar över det. Nästa vecka ska vi börja arbeta med talområdet 11-20 där vi ska träna på vad positions systemet är, d.v.s siffrors värde i olika positioner (ental och tiotal till en början) och räkna addition och subtraktion.
Denna korta vecka avslutade vi som sagt var med en utflykt. Lyckan var gjord när vi fick åka MFF bussen ut till skogen. I skogen vandrade vi en bit sen byggde de kojor, letade efter blommor, lekte en massa och framför allt fikade. Vi var samlade alla i F-5 B så det var många att leka med.
Korvkö! Alltid gott med grillad korv när man är ute i skogen.
Myspys i skogen.
Nu går tiden snabbt. Det är bara tre hela veckor kvar sen är det tre kortare veckor innan sommarlovet. Läxorna är till måndagar i fortsättningen. Till denna måndag 5/5 är det bara läsläxa. Till nästa måndag 12/5 är det både läsläxa och matteläxa. Läsläxan är att fortsätta läsa i den bok de lånar med hem med uppgift till (se läsloggen de fick med sig hem i veckan). Matteläxa är att träna på lilla subtraktion. De får med sig övningslista där de ska räkna fyra kolumner till nästa måndag. Det är viktigt att de tränar om och om igen för att automatisera det.
V.19 | Skola | Fritids |
Måndag | Läsläxa och matteläxa till 12 maj | Aktivitet |
Tisdag | Idrott | Utedag |
Onsdag | Aktivitet | |
Torsdag |
Idrottshallen
| |
Fredag | Aktivitet |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar