Oj
vad en vecka går fort!
Denna
vecka har vi fortsatt att träna på förmågan att kommunicera.
Barnen börjar få grepp om vad det innebär. Man kan kommunicera på
många sätt, inte bara genom att prata. Vi kommunicerar på
många sätt t.ex. genom bilder och våra texter.
Vi
har börjat att titta på hur det var för hundra år sedan. Vi har
läst om Olga som berättar hur det var att vara barn då. Vi har
jämfört hur det var förr och nu. Barnen har skrivit lång text om
det. Några barn har haft med sig lite saker att visa och
berättelser. De får gärna ha med sig både något att visa som är
gammalt och berättelser.
I
No har vi tidigare pratat om väder och temperatur. I matten har vi
då tränat på att läsa av en termometer. Vidare har vi arbetat med
tallinjen. Termometern är en variant av en tallinje. Nu i So arbetar
vi med historia och gör en tidslinje som också är en sorts
tallinje. Vi har tittat på vilka uppfinningar och händelser det har
varit de senaste 100 åren. Med all förkunskap kring om vad en
tallinje är så förstod de snabbt hur tidslinjen fungerade.
I
matten har vi nu arbetat med talraden 0-100, talets grannar och
talets placering på talraden och på 100 rutan. Detta har vi gjort
för att få en bild och förståelse för talens storlek. I dag tog
vi tag i addition och subtraktion och försökte komma ihåg hur man
räknar smartast i talområdet 0-20. Det gjorde vi genom att de två
och två skulle skriva ned två additionstal och två
subtraktionstal. Sen poängsatte vi det. 1 poäng för rätt
addtionstal och 2 poäng för rätt subtraktionsral. Om de var fel
blev det avdrag med 1 eller 2 poäng. När de redovisade så fick de
berätta hur de tänkte när de räknade. Det blev bra diskussioner
kring olika strategier.
Vi hann också med att träna på 5 och 10 steg. Här går det stegen på en matta så de tränar in 5 och 10 stegen även med kroppen.
I
onsdags hade vi skoljoggen. Barnen sprang och gick 10.9 mil.
FANTASTISKT!
Det
var några som hade träningsvärk dagen efter men vi hade en härlig
och rolig dag.
Nästa
vecka ska vi titta på kyrkans betydelse, skola och lek för 100 år
sedan. Vi ska arbeta vidare med läsfixarna när vi läser och i
matten ska vi arbeta med postionssystemet. Det är viktigt att förstå
postionssystemet för att kunna använda bra strategier när man
räknar.
Inför
utvecklingssamtalen som börjar nästa vecka har barnen förberett
sig genom att ha tänkt till om sitt lärande och vad de behöver
träna mer på. Ni får hem underlaget så att ni kan titta på det.
Svara på frågorna i IUP tillsammans och ta med er allt till
samtalen. Det finns många tider kvar till er som inte har bokat
samtal än.
Till
sist vill vi tacka för att så många kom på föräldramötet.
V.39 | Skola | Fritids |
Måndag | Musik | |
Tisdag | Slöjd | |
Onsdag | Bad onsdagsgruppen | |
Torsdag | Idrott | |
Fredag | Läsläxa Bad fredagsgruppen |
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar