Denna vecka har vi gått ännu längre bak i tiden och tittat på hur de gamla egyptierna gjorde när de skrev tal. Eftersom vi har arbetat med vårt talsystem och talets positioner är det intressant att titta på hur man gjorde för länge sedan. Det kan också ge hjälp i att förstå det vi har i dag. En av matematikens stora idéer är att skriva tal i positionssystem och att använda nollan som en symbol för en tom mängd. Många svårigheter i matematiken grundar sig i att man inte förstår grundprincipen för hur man skriver större tal. De gamla egyptierna använde sig av symboler för olika storheter. Det är inget postionssystem eftersom det inte spelade någon roll i vilken ordning de ritade symbolerna och de hade inget tecken för 0. Snäcka är 100 oavsett om den står först eller sist i en rad symboler. Men barnen visade att de hade fått förståelse för vårt positionssystem och nollans betydelse genom att tycka att det var väldigt konstigt att egyptierna inte hade någon. Talet 3056 blev då 3 lotusblommor, 5 hästskor och 1 pinne. Man skulle kunna tro att det stod 356, men barnen förstod snabbt hur systemet fungerade och ritade tal, både från givna tal och hittade på egna tal.
Vi fick besök av Christina Haugen som berättade om hur det går till från det en författare lämnar in ett manus till vi kan köpa boken. Det var många led. Kul att få reda på det och jag tror att barnen tittar på böckerna på ett annat vis nu när de vet vad de har gått igenom. Stort TACK Christina.
Vi har tittat på hur Hjärup ser ut på en karta. Vi började med att titta på ett flygfoto och pekade ut olika kända platser. Sen övergick vi till karta. Barnen fick leta upp sin gata och sen rita ut skolvägen. På en stor karta klistrade vi alla foton vi har tagit när vi har gått runt i Hjärup. De fick dra ett streck från fotot till platsen på kartan.
Allt vi skriver och arbetar med sätt de in i mappen som hänger under tavlan. På detta sätt så syns deras arbeten och de kan gå och läsa i dem.
Nästa vecka ska vi på höstutflykt till Habo ljung. Vi är iväg hela dagen så ta med matsäck, något att sitta på och kläder efter väder. Vi är tillbaka 13.30.
På fredag ska vi uppmärksamma FN dagen.
Till sist, ha gärna något ombyte i lådan på fritids. Nu när det regnar så mycket blir gärna strumpor och byxben blöta.
V.43 | Skola | Fritids |
Måndag | Idrottshallen | |
Tisdag | ||
Onsdag | Bad onsdagsgruppen | Lekplats |
Torsdag | Utflykt | |
Fredag | FN-dagen Läxa, läs och matte Bad fredagsgruppen |
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar