Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 6 mars 2015

Vecka 10

Denna vecka har vi tittat närmre på vår sol och hur jorden rör sig runt solen. Jag tog fram och dammade av en raritet som vi har på skolan. Det är ett Tellurium. Med den kan vi åskådliggöra hur jorden och månen rör sig runt solen. Man har ett stearinljus på plattan och där finns en reflektor. Sen vevar man och jorden och månen snurrar runt. Jordens axel lutar så att man ska kunna se när det är sommar eller vinter. Tyvärr är den inte i bästa skick så jorden snurrade inte runt sin egen axel hela tiden. Stearinljuset gav ett för svagt sken så det blev inte så tydligt. Men i det stora hela gav denna modell ändå en förståelse. Barnen håller på att bygga sina egna Tellurium och nästa vecka ska de få filma varandra när de visar och berättar om hur jorden och månen rör sig runt solen.



Vi såg på en film om solen och läste om solen i en faktabok. Därefter fick de en och en plocka ut åtta fakta de tyckte var viktiga. De skrev ned det på ett kladdpapper.


Därefter slog de sig ihop två och två och valde gemensamt ut åtta fakta och skrev dem fint på ett gult papper som de sen klistrade in i sin rymdbok.


På engelskan denna vecka arbetade vi med rymdord. De fick para ihop ord med bild, läsa och skriva dem på engelska och sen översätta dem. Det var inga svårigheter.

Vi tränar på att utveckla meningar i vårt skrivande. I dag började vi arbeta med adjektiv och att förbättra meningar med dessa beskrivande orden. Det är inte helt lätt. Ofta förlänger de meningarna med att berätta vidare om vad som händer. Med adjektiven kan man säga att vi färglägger meningarna. Vi gör dem mer beskrivande.

På matten har vi denna vecka tränat på att subtrahera i stående algoritm. Busenkelt tycker alla. Vi har också tränat på att jobba med problemlösningar. Där fick de arbeta två och två för att hitta lösningen tillsammans. Den typ av problemlösning vi arbetade med är ledtrådsproblem. De får fyra ledtrådar för att kunna lösa ett problem. T. ex.

10 barn leker i en sandlåda. Alla barn har en spade var. Den är gul eller röd.
6 barn är flickor.
5 barn har gul spade.
2 pojkar har röd spade.

Hur många flickor har gula spadar?

De får rita och räkna för att komma fram till ett svar.

Nästa vecka ska vi arbeta med addition med växling. Tal som 34+7= __. Då använder vi oss av strategin "fyll på till hela tiotal". 34+7=34+6+1=40+1=41

Veckans KAK (kul att kunna) handlade om att vi ska få nya sedlar och mynt. Fråga barnen de vet mer.


V. 11SkolaFritids
Måndag

Idrottshallen
Tisdag

Utedag

OnsdagBad


TorsdagIdrott
Läxa
Idrottshall

FredagBad
Krille
Idrottshall


Trevlig helg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar