I klassrummet har vi förtydligat vår klocka för att alla ska bli säkra på klockan. Med hjälp av färg och ord hoppas jag att detta ska underlätta. Den del av klockan som är "gul" visar när klockan är över och "grön" när klockan visar i.
I vårt rymdtema har vi kommit till att studera planeterna. Barnen arbetar två eller tre tillsammans. De fick läsa om sin planet i olika texter. Sen fick de med hjälp av en mall skriva ned fakta om planeten. Utifrån den fakta de hittar ska de sedan skriva en egen faktatext. Den ska de dela med sig till de andra. På detta vis får alla fakta om alla planeterna. I rymdmusikalen kommer de sen att berätta om planeterna.
De skapar planeter med ballong, tapetklister och garn.
I veckan har Anna-Carin vår bibliotekarie haft bokprat och pratat om nya böcker som nu finns i biblioteket. Tillsammans med Anna-Carin ska vi ha ett bokprojekt. Det innebär att barnen har till den 19/4 på sig att läsa den bok de fick låna på biblioteket i går. De ska läsa den hemma och kan gärna läsa på lovet för att säkert bli färdiga med den. Sen ska vi göra "bokpåsar" som ni ser på bilden. På påsarna ska de sen rita och skriva om boken som en bokrecension. Det gör vi i skolan. Allt ska vara klart till den 23/4 då det är Världsbokdagen. Påsarna ska vara med på en utställning i skolan. Alla tvåor är med i detta projekt.
Denna vecka var hela klassen på badet. Där fick de träna på att livrädda i vattnet. De simmade och bogserade en kamrat. Efteråt fick de leka och de fortsatte de med lovräddning.
Vi samlar på oss mycket kunskap i våra fredagsKAKor. På väggen runt kartan blir det fler och fler händelser. Denna vecka blev det ingen fredagsKAKa eftersom vi tittade på "Scenen är din".
Här kan ni se hur barnen antecknar och ritar kring det som vi pratar om. Det blir en bok med samlad kul-att-kunna-fakta.
Era kunskapssugna barn har skrivit på en lång lista på saker de vill veta.
V. 15 | Skola | Fritids |
Måndag | LOV | |
Tisdag | Studiedag | |
Onsdag | Bad | |
Torsdag | Idrott | Idrottshall |
Fredag | Bad | Idrottshall |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar