Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 9 oktober 2015

Vecka 41

Bordet på veckans I utställning fylldes av många härliga saker. Eftersom i är en vokal kan den sägas med och utan betoning. Tryckre man på i:et i ordet så stavas det med två lika eller olika konsonanter efteråt. För att underlätta för barnen bruckar vi säga att när du "trycker" på i:et så tar i:et två steg upp till andra våningen, alltså två konsonanter efter i:et. Drar man ut på i:et så tar den ett steg in på första våningen och har då en konsonant efter sig. Några exempel, innebandyboll, betonat i, två steg upp och två konsonanter efter sig. Igelkott, ingen betoning, ett steg och en konsonant. Sakerna på utställningen ligger då också på olika våningar.


I veckan Har vi arbetat kring igelkotten. Vi har denna vecka använt oss av arbetsmetoden VÖL som står för Vet, Önskar veta och Lärt oss. I vet- kolumnen skriver vi in det barnen redan vet om igelkotten. I önska- kolumnen skriver vi in frågor vi vill ha svar på. Vid utvärderingen i slutet av veckan skriver vi in vad vi har fått reda på.


Barnen fick sen sätta sig i grupper om tre och läsa om igelkotten. De läste högt för varandra. Har tar de hjälp av varandras färdigheter och hjälps åt att tolka texten.
De tränar på att läsa högt och att lyssna. Det gäller att lyssna så de hittar fakta om igelkotten.


När de har läst fyller de i en sexfältare. Te tar reda på hur igelkotten ser ut, ar den bor, Vad den äter, Om deras ungar, Hur den är, Hur årscykeln är och näringskedjan.


Därefter skriver de en faktatext med rubrikerna Utseende, förekomst, föda, ungar, egenskaper och näringskedja. 
De läser sen upp texterna för varandra.

Därefter tillverkade de igelkottar i wellpapp.





De tränar många förmågor i detta arbetssätt. De kommunicerar, letar information, tolkar och analyserar, tränar på att använda ämnesrelaterade begrepp, och sätter ihop detta i ett sammanhang (metagognetiv)


I matten arbetar vi med udda och jämna tal. Här får alla möjlighet att tänka och svara på witheboard. De skulle skriva ned en udda siffra alternativt en jämn siffra. Många svar är rätt.








 Här tränas udda och jämna tal genom att addera eller subtrahera tal. Summan eller differensen ska vara jämn. Då sätter du en klämma där. Det finn sen där de ska leta efter udda savar.



Till sist måste jag visa de söta ekorrarna från förra veckan som sitter på vårt trappräck.



Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar