Kul att kunna

Kul att kunna

torsdag 7 april 2016

Vecka 14

Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Z. Eftersom det inte är så lätt att hitta saker som börjar på z eller har z i ordet så gjorde vi en annan variant. Barnen fick samla ord där hemma och skriva ned dem på en lapp. Denna ordlista fick vi ihop tillsammans. Inte illa. Nästa vecka ska vi arbeta med bokstaven x och då gör vi samma sak. Så ni kan börja samla ord och ta med dem på tisdag.



I matten har vi arbetat med tema "Vikt". När vi börjar arbeta i ett nytt område så tittar jag på vad styrdokumentet Lgr11 (läroplanen) säger.

          Syfte
  • Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen 

    Centralt innehåll
  • Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av massa med vanliga nutida och äldre måttenheter.


         Bedömning
  • Eleven kan göra enkla mätningar, jämförelser och uppskatt­ningar av massor och använder vanliga måttenheter för att uttrycka resultatet. 


Vi började med att skriva ned vad de tänkte på när jag sa orden vikt och väga. Det är många bra tankar de har. Det visar vilken förståelse de har för begreppen vikt och väga. Jag får lite koll på vad de kan och kan lägga upp arbetet efter det.



 Frågorna dök snabbt upp om hur mycket 1 ton är osv. Vi benade upp detta även om det kan vara lite svårt att greppa över det nu. Det är inte målet att de ska kunna hur många gram ett hg är. Målet är att de vet att ton är en enhet som används när väldigt tunga föremål mäts och att gram är mindre än hg osv.Vi kände på olika vikter och jämförde dessa med föremål i klassrummet och med 1l fil för att få förståelse för de olika enheterna. Syftet är att förstå att väga är att jämföra olika enheter med föremål. 

I matteverkstan använde de sig av ostandardiserade enheter, dvs kaplastavar som viktenhet. De använde sig av en galje och två plastpåsar som en balansvåg. De mätte hur många kaplastavar bl.a ett mjölkpaket vägde.



        Resultaten skrev de ned i en tabell.

Efter allt görande arbetade vi med att räkna och uppskatta med vikter och viktenheter på papper.


Det är härligt att höra på deras resonemang när de arbetar. De diskuterar och hjälper varandra med att lösa uppgifterna både de praktiska och de mer abstrakta. På detta vis visar de sin förståelse.


Vi har denna vecka dragit igång Tema sagor.  

Syftet med detta tema är att se hur en saga är uppbyggd, vad som är typiskt för sagor, sagors syfte och budskap samt olika sorters sagor. Utifrån denna kunskap ska de så småningom skriva egna små sagor.

Vi arbetar här med cirkelmodellen på ett liknande sätt som när vi arbetade med genren fakataxter.

Denna vecka har vi arbetat med Fas 1 där vi bygger upp kunskap om sagor. Vi har läst tre folksagor och tre fabler och analyserat dem. På tavlan har vi benat upp vad som var likt mellan sagorna vi läste. Likadant gjorde vi med fablerna. För ratt de skulle lyssna aktivt och kunna analysera sagorna så fick de i uppgift att under tiden som vi läste sagorna ta reda på vilka likheter som fanns mellan sagorna. Dett gjorde dem väldigt uppmärksamma och de var väl förberedda när vi skrev ned analysen.


Därefter jämförde vi dem för att hitta likheter och olikheter.


För att riktigt känna in sagorna så dramatiserade vi sagorna. Barnen var i tre grupper och övade in var sin saga som de sedan visade upp för varandra.

Här ser ni två scener ur "Bockarna Bruse".




 Här är en scen ur Guldlock och de tre björnarna.


 Till sist två scener ur " De tre små grisarna".




 Det krävs en del av publiken. Här tränas att lyssna aktivt och att stötta sina kamrater som spelar upp sin saga. Barnen var fantastiskt duktiga. Både som publik och som skådespelare.


Nästa vecka arbetar vi vidare med sagotemat i fas 2 då vi ska studera texterna lite mer noga, hur sagorna är uppbyggda med personer, miljö, början, händelse, innehåll som upprepas 3 eller 7 gånger, händelse, problem som återupprepas och ska lösas och upplösning.


 När de jobbar med schack så har de en genomgång på en större schacktavla. Idag lärde de sig Patt. Eftersom jag inte kan schack utan det är My som har detta så googlade jag en förklaring.

Patt är en ställning i schack där spelaren som är vid draget inte kan göra något giltigt drag men inte heller står i schack. Man får inte stå över något drag i schack och ställningen innebär därför att partiet omedelbart slutar oavgjort (remi), oavsett vilka styrkeförhållanden som för tillfället råder på brädet. Patt blir därmed ibland en räddning för en spelare som håller på att förlora ett parti.
 https://sv.wikipedia.org/wiki/Patt










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar