Nu har vi tagit oss igenom hela alfabetet. Det firade vi med en bokstavsfest. Barnen fick i smågrupper bilda ord av bokstavskex. Här gälled det att samarbeta och inte roffa åt sig bokstäverna. Tillsammans kunde de lägga många ord.
Nu till helgen är det Valborg. Vi pratade om Valborg och barenen fick berätta vad de tänkte på när jag sa ordet Valborg. De svarta orden är vad de associerar till Valborg. Vi såg en film. I uppdrag fick de att lyssna noga och ta reda på när vi firar Valborg och varför vi firar Valborg. Det skrev vi sen med blått. De fick sen skriva en mening om när Valborg firas, en mening om varför och två meningar om hur de firar själv. Till detta ritade de en Valborgsbrasa. Detta sattes sen in i "Året-runt-boken".
I matten arbetar vi med addition i talområdet 0-20. Vi tränar på strategen att addera entalen. ex 12+3=10+(2+3)=10+5=15 Vi tränar också att 10+3=13 10+6=16 dvs det ental som ska läggas till ersätter nollan. I detta tänk är det viktigt att förstå och ha klart för sig talens positioner och värde, att 1 i 15 är värd 10 och 5 är värd 5. För att detta ska bli smidigt att räkna är det viktigt att de nu har automatiserat lilla addition dvs addition i talområdet 0-10 samt att de kan talkamraterna till talen 1-9 och tvillingtal. Har de automatiserat detta så har de mycket gratis nu när vi räknar med högre tal.
En del barn har inte automatiserat detta än och behöver träna mer på det.
Vi avslutade veckan med Valborgskul. Alla barn och vuxna som ska flytta över till Nya skolan, Uppåkraskolan, hade en trevlig dag tillsammans. Barnen var indelade i åldersblandade och spårblandade grupper för att lära känna några utanför klassen.
Halva dagen gick de runt i Hjärups på en orientering. De fick en karta där det var utmarkerat punkter. När de kom till en punkt skulle de leta efter en detalj som var avfotograferade.
Trevig Valborg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar