Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 15 april 2016

Vecka 15

Denna vecka berättar jag om vårt sagotema. Vi har nu arbetat med fas 2 i genrepedagogikens cirkelmodell. I den fasen studerar och bearbetar vi sagor för att se hur de är uppbyggda och vad som är typiska drag för sagor. Detta gör vi för att få förebilder för hur man kan skriva sagor själv. För att tydliggöra detta så ritar jag en "tidslinje" på tavlan samtidigt som jag läsberättar sagan. Vi arbetade med Bockarna Bruse. 

I början beskriver texten bockarna, hur de ser ut, var de bor och vad de tänker göra. Alltså person och miljö. Vem?, Var? Vad?

Därefter kommer vi till händelserna i berättelsen. Först den lilla bocken Bruse. Då höjs spänningen i sagan. När Trollet bestämmer sig för att vänta till mellanbocken kommer blir det tillfälligt lugnt. Sen höjs spänningen för andra gången och sen en gång till. Sagan slutar lyckligt i lugn och ro när bockarna kan gå över bron till ängen. Här ser de tydligt att sagan är uppbyggd med tre upprepningar. 

Vi använde oss av linjen när vi tittade på "Guldlock och de tre björnarna" och "Tre små grisar". Det gick att följa linjen i de sagorna också.



Barnen fick sen var sitt kort med text på. Det var sagan uppdelat i mindre delar. De fick läsa och sen lägga ihop sagan i rätt ordning.


När hela sagan var på plats tittade vi på vilka texter som hörde hemma i början, vilka som hörde till händelse 1, 2 och 3 samt vilka som hörde till slutet.


 De läste upp sagan för varandra. Här blev många läsövningsmoment i en övning.



Därefter fick de rita en bild som passade in på den bit text de hade läst. När de var klara fick de sätta upp bilderna på rätt plats längs med linjen.



Till sist fick de skriva en mening till sin bild och sätta upp. Vi läste sagan med deras meningar. Och vips så hade de tillsammans skrivit sagan.


Lite senare i veckan läste jag en annan saga. "Petter och hans getter". Jag ritade upp linjen medan jag läste och återigen såg de att sagan var uppbyggd med tre upprepningar. Denna gång skrev vi tillsammans stödord om vad som hände i sagan.


Nu fick de dramatisera sagan om Petter och hans getter. Detta tycker de är så roligt och de är verkligen duktiga. Det är en bra övning för att träna på att uttrycka sig med både tal och kropp. De tränar samarbete och på att våga. Det är också gruppstärkande på samma gång som de får förståelse för en sagas uppbyggnad.


De har också i veckan arbetat med sagokort. Det är kort med olika meningar. Dessa ligger i kategorier som början, händelse och slut. De tar kort och läser upp dem och det kan bli tokroligt berättelser av det. Nu är de väl förberedda inför att vi nästa vecka går in i fas 3 då vi ska skapa en saga tillsammans.


En härlig bild på deras aktivitet när vi arbetar med matte. Alla är engagerade och jobbar flitigt. Vi har arbetat i stationer med talområdet 11-20. Här har vi tränat byggt talen med olika material, talraden, talens grannar, udda och jämna tal, hälften och dubbelt.


Till sist vill jag visa vår härliga årscirkel. Det är ett cykelhjul som är klädd med tyg och sen dekorerad med årstidsbilder som de har gjort själva på ena sidan och på den andra sidan är det foto på dem som är placerade på den årstid de fyller år.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar