Denna vecka har vi tagit oss en titt på vårblommor. Målet med detta arbete är att känna till några vanliga vårblommor, blommans delar och dess livscykel. Jag hade plockat in några blommor som vi tittade närmre på. Spännande att se på blommor med förstoringsglas. Vi tittade på hur ståndare, pistill såg ut på de olika blommorna.
Vi tittade sen på pollinering och blommans livscykel. När vi hade pratat om det tillsammans fick barnen börja jobba enligt EPA modellen. Först arbetade de ensam med att fylla i en lucktext. Dvs meningar som har luckor och nyckelord som finns i en ruta. De ska skriva i rätt ord för att meningen ska bli hel. När de var klar med det så satte de sig i par och läste texten för varandra och jämförde om de hade skrivit lika. Om det var olikheter fick de diskutera hur det skulle vara. Till sist läste vi igenom det alla. Samma sak gjorde de med blommans delar.
Lite vårpyssel gjorde våra fönster fina.
I matten har vi arbetat med talraden 0-20 där vi har tränat på att bygga talen (med hjälp av olika material), hälften och dubbelt, udda och jämna tal och talens grannar. I veckan gjorde vi en avstämning och en självskattning för att se vilken kunskap som är befäst och vad vi behöver träna vidare på. Det blev ganska tydligt att dubbelt och hälften är det som de flesta kände att de behövde träna på. Det som inte riktigt är befäst är att tvillingtal är till hjälp när man ska ta reda på vad som är dubbelt eller hälften så mycket. De ser inte sambandet. Alla kan inte tvillingtalen så det får ni gärna träna på där hemma. Med tvillingtal menar jag 2+2, 3+3, 4+4, 5+5 osv upp till 10+10. Vet man att tvillingtalen 9+9=18 så vet man att hälften av 18 är 9, dvs den ena tvillingen tas bort.
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar