Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 13 maj 2016

Vecka 19

Denna vecka har vi börjat på cirkelmodellens fas 4 i sagoskrivande. Den började med att planera sagan med hjälp av denna mall. De skriver stödord om hur sagan ska börja dvs vem? var? och vad? Sen skriver de stödord om vad som händer Först..., Sen.... och Därefter...Vi använder oss av sagans tre upprepningar. Till sist... hur det slutar. Det är inte helt lätt att bara skriva stödord. Det blev meningar på en del planeringar. 


Utifrån planeringen började de sedan skriva sin saga. Det var inte lätt att formulera det man hade tänkt även om det fanns en plan. 


I första utkastet blev det oftast en mening för varje händelse. Vi pratade om att vi skulle försöka beskriva hur personerna eller djuren som det handlar om ser ut eller känner sig, hur miljön ser ut så det blir intressant att läsa.

För att förstå och få hjälp med hur man kan förbättra sina meningar använder vi oss av en trappa. Här ser de tydligt hur en mening kan utvecklas från att bara skriva ett ord till att vara mer innehållsrik.


En planering med tillhörande text. Efter lite bearbetning har denna saga fått lite mer handling. 


Några barn har kommit lite längre i tankarna och skriver beskrivande från början.


Vi kommer att fortsätta utveckla sagorna. När de börjar känna sig färdiga får de en checklista för att kontrollera sig själv om de har med dessa kriterier. De får då också syn på vad de behöver träna på i fortsättningen.


I veckan kom våra små husdjur från England med båt. Det är tistefjärilslarver. Varje dag mäter vi dem och skriver dagbok. Vi ska följa deras utveckling till fjärilar. De kommande veckorna ska vi arbeta med insekter och deras livscykel. Vi ska ta reda på vilken nytta vi har av dem och vilka småkryp som tillhör insekterna.

 De var 2 cm när vi fick dem.

I matten jobbar vi nu med subtraktion. Det finns många olika sätt att träna det på. Här har vi "latio-lajban-lådan". 
 De läser ett kort och tänker ut svaret.

 Sen stoppar de in kortet där uppe.

 Ut kommer rätt svar. De kan då se om de tänkt rätt.



 Här får de ett mattetal på baksidan av en pusselbit. De lägger den och ser själv att de har räknat rätt om bilden blir komplett.

 Här lägger de brickor med mattetal och letar upp vad det är lika som.

När de arbetar med alla dessa sätt plus flera andra så tränar de på att använda olika strategier för att lätt kunna läsa uppgifterna. När det blir lustfyllt är matte riktigt kul. De arbetar intensivt och vill nästan aldrig sluta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar