Denna vecka har vi tränat på bokstäver som är raka medsolar. Vi gjorde samma övning att barnen fik en och en fundera på likheter mellan dessa bokstäver och skriva ned dem på en witheboard. Därefter sätta sig i en liten grupp och resonera sig fram till gemensamma likheter. Denna gång var det mycket lättare för dem att hitta ord för att beskriva formerna. Några barn fastnade i att leta efter de bokstäver som liknade varandra mest. Efter detta tittade vi på instruktionsfilmerna och tränade på bokstäverna.
I torsdags när vi kom till skolan hade tre blivit puppor. Vid lunch var de två kvarvarande larverna fortfarande larver men de hängde i taket. När lunchen var uppäten hade en larv förpuppat sig. Den lille rackare gjorde bakom ryggen på oss. Vi som hade velat se hur det gick till. I dag fredag var alla puppor. Nu funderade vi på hur de hänger sig i taket. Är det en krok på baken eller biter de sig fast med munnen? Hur gör larven puppan? Hur gör fjärilen när den kommer ut ur puppan? Det är många frågor som vi måste ta reda på svaren. Nästa vecka ska vi se på film om fjärilens livscykel och fjärilens olika kroppsdelar och vad de har för funktion. Vi ska läsa och dokumentera samt skapa livscykeln med hjälp av pasta. Hur det ser ut berättar jag om nästa vecka.
Pupporna fick nu flytta in i en fjärilsbur så att inte fjärilarna flyger iväg innan vi har sett dem. Burken de var i innan hade varit för liten.
I veckan har vi arbetat med att sortera insekter från spindeldjur, mångfotingar, maskar och snäckor (sniglar). Först fick de sortera helt fritt. De la då högar med insekter som hade synliga vingar, Insekter där benen inte syntes, insekter med skal, maskar/larver/snäckor, insekter med 2-5 ben (synliga), insekter med sex ben osv. Därefter tittade vi på en film om insekter och andra djur.
Här spelar de ett memory och samtidigt lär sig några fjärilssorter.
I detta tema tränar vi mycket på förmågorna kommunikation (samtala, diskutera och motivera), analys (jämföra likheter och skillnader), begreppsförmågan (förstå begreppen och relatera dem till varandra) procedurförmågan (söka, samla, strukturera och kritiskt granska information) och metakognitiv förmåga (tolka, värdera och reflektera).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar