Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 27 maj 2016

Vecka 21



Nu har våra fjärilar kommit ut ur sina puppor. Det har varit väldigt varmt i vårt klassrum så processen har varit snabb. Det har gått 15 dagar sedan vi fick larverna och nu är fjärilarna här.

 Vi har jobbat med fjärilens livscykel i veckan och sett på film, läst och placerat rätt text till rätt bild och dokumenterat hela livscykeln på detta fina sätt med pasta i olika former och målat dem. Nästa vecka ska vi försöka oss på att spela in en film där barnen berättar om fjärilens livscykel.



 Vi har också lärt oss om fjärilens kropp och dess olika funktioner. Lite roliga saker att veta är att den andas med bakkroppen, har fyra vingar där bakvingarna ger lyftkraft och framvingarna fart framåt. De har facettögon och ser väldigt bra och de luktar med antennerna. Här ser vi tydligt hur en av våra fjärilar suger i sig sockervatten med sin snabel.


Nu tränar vi klockan för fullt. Barnen kan olika mycket om klockan så vi började med att ta reda på vad var och en kan. Därefter får de arbeta med det de behöver träna på. Jag har byggt upp en materialbank med övningar av olika slag. Det finns många sätt att träna klockan på.



Med hjälp av olika appar som Moji klockis, Vad är klockan och Djungeltid samt nätsidor som skolplus och elevspel så tränar vi klockan på olika roliga sätt.


  Vi har material som klockdomino.


Fylla i tomma klockor med visare.


 Lycko 


Trollerilådan där de läser av klockan, stoppar in kortet och ut kommer svaret. Då kan de kolla själva om de såg rätt.
Vi har även klockbingo.

På tematten har de tränat dubbelt och hälften, addition och subtraktion med hjälp av att hoppa hage.

På rasterna tränas motoriken på olika sätt. Här tränar tjejerna styrkas, balans, koncentration och beräknar hur de ska ta sig upp och ned



 Denna vecka har vi tränat på raka, höga bokstäver l, t, f, h, b och k.

Efteråt utvärderar de vilken bokstav som var lättast och svårast att skriva. Vi pratade om varför vi utvärderar det. De var ganska klara med att det mest var för min skull så jag skulle veta vad det tyckte och vad vi ska träna vidare på. Vi diskuterade att de också reflekterade själva över hur det är att skriva bokstäverna.

Vi avslutade veckan med att släppa ut fjärilarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar