Kul att kunna

Kul att kunna

lördag 3 september 2016

Vecka 35

Vi arbetar med talraden 0-100. Med hjälp av hundrarutan tränar vi på olika sätt att räkna framåt, bakåt, i två-, fem- och tiosteg.

Här hjälps de åt att fylla hundrarutan.

 De får olika uppdrag att lägga sifferbrickorna på. Det kan vara att börja lägga från 41 och tjugo brickor framåt. Eller alla jämna tiotal.

Det kan också vara vissa sifferbrickor som tillsammans bildar ett mönster.

Här tränar de med hjälp av ett sifferpussel. En hundraruta är klippt i olika bitar. De ska lägga dessa på en tom hundraruta så att hundrarutan blir komplett.

 
Här tränar de även läsförståelsen. Det gäller att läsa och koda av vad det står samtidigt som att man ska veta vad ordningstalen står för. Det är inte helt lätt att läsa och tolka tjugosjätte.


I onsdags hade vi vår stora invigning för höstens Tema. OS temats grundtanke är värdegrund. Vi vill genom temat skapa en gemenskap på skolan där liten och stor skapar kontakt och där alla ska känna sig trygga. I detta tema kommer vi även att bekanta oss med de olika världsdelarna. Temat kommer att vara en halvdag i veckan fram till höstlovet med final på FN dagen.

 På skolstartsdagen fick alla barn en OS biljett. På den stod det vilket land de blev tilldelade. Under hela tematiden kommer de att vara i det landets grupp. Barnen hade ritat sitt lands flagga och den tog de med sig på invigningen. Biljetten träddes upp på ett snöre vid ingången till invigningen.

 Zeus tog emot oss och inledde OS.

 Det var en färgprakt på läktaren med alla flaggor.

 Den Olympiska flaggan hissades till pampig musik. Flaggan har barnen gjort i slöjden. Barnen har fått göra handavtryck som formade ringarna.

När den Olympiska elden var tänd med hjälp av "Marta" och alla flaggor samlade i hinkar så började en härlig dag. Barnen var åldersblandade från f-klass till åk 6

 
Det var massor av olika aktiviteter som gick ut på att samarbeta. Det vara att hela laget skulle hjälpas åt att få över alla och en boll genom en hinderbana, dansa samba, akrobatik, fiske, bygga höga kaplatorn, bildorientering för att hitta olika platser på skolan och lökplantering. Lökplanteringen är en inspiration från OS då alla delatagarna fick plantera var sitt träd.Tanken med lökplanteringen på vår skola är att alla barn ska få en egen blomma som blommar till våren och tillsammans får vi vackra blomsterlådor. Så alla barn planterade var sin vårlök.

Kockarna brassade på hamburgare till alla hungriga OS deltagare. Vi åt gemensamt ute på gräsmattan.

Hela dagen avslutades med sambadans i Idrottshallen.


Sommarens stora fluga Pokémon Go inspirerade oss till en aktivitet i ämnet svenska. Vi arbetar nu med alfabetet och alfabetets ordning.

Vi började med en KAK (Kul Att Kunna). På väggen i klassrummet hänger en karta. Runt om kommer vi att samla bilder på olika saker vi har tagit upp kring kula att kunna.

Jag berättade om Pokémons grundare Satochi Tajiri från Japan och annan fakta kring Pokémon. Visste ni att Pokémon betyder fickmonster och fyller 20 år idag?

Jag skapade en pokémonjakt på bokstäver. 
 Barnen delades in i grupper om tre i varje. De fick i uppdrag att samarbeta för att hitta pokémons. Pokémonen hängde runtom på skolgården. På baksidan fanns det en bokstav. De fick ett papper med tio pokémonbollar och pokémonfigurer på. 

  Nu fick de ge sig ut på pokémonjakt. De sprang runt och letade upp rätt pokémon och skrev bokstaven i bollen. När de hade fångat tio pokémons gick de till ett "gym" och fick tio nya bollar. Vi vuxna stod vid "gymmen" och delade ut nya bollar.

 När de hade fångat 29 pokémons gick de in i klassrummet och klippte isär bollarna och la alla i alfabetisk ordning.

 Till slut fick vi fina Pokémonalfabet.

Vilket aktivitet! Barnen sprang runt så de var högröda om kinderna. De samarbetade och såg till att alla hängde med. Det var ganska mycket springande och letande för att hitta alla och samla alla bokstäver. De tränade även här på alfabetisk ordning. En mycket lyckad och rolig aktivitet där rörelse, samarbete, socialt sammanhang och alfabetsisk kunskap tränades. Det är inte alla barn som vet vad Pokémon Go är, men på detta sätt har alla fått en inblick i vad många pratar om.



 Vi arbetar en del med att medvetandegöra vad vi ska lära oss och varför. Vi har en målvägg där alla målen för ht i tvåan är uppsatta. En del av dessa mål är övergripande från åk 1-3 så det är mycket vi ska hinna med. På Måltavlan i mitten sätter vi upp det som vi arbetar med för tillfället. På måndagar går vi igenom veckan tillsammans. Barnen har en målbok där de klistrar in veckans planering. På fredagarna tittar vi på hur det har gått och utvärderar veckan.


 
 

 Vi tränar lite extra på förmågan att kommunicera. För att barnen ska förstå hur de kan utvecklas och förbättra sin förmåga att kommunicera så tar vi trappan till hjälp.

 Vi pratar om och förklarar olika begrepp.


Välkomna till föräldramöte

Onsdagen den 7/9 välkomnar vi alla vårdnadshavare till höstens föräldramöte.

Program;
17.30 – 18.30 Öppet hus med möjlighet att se hela skolan. Ni har också då möjlighet att träffa lärarna i de praktiska ämnena (slöjd,idrott,musik) samt elevhälsan och rektor.
18.00 – Fritidshemsmöte – för er som har barn på fritidshem hålls möte på respektive fritidshem.
18.30 – 19.30 – Föräldramöte i respektive klassrum. 


Viktig punkt att fundera på i förväg;
  • Skolrådsrepresentanter – vi önskar att vi har en förälder från varje klass som deltar i vårt skolråd. Skolrådet träffas 2 ggr per termin. Det är också fördelaktigt om klassen kan utse en ersättare när ordinarie har förhinder.


Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar