Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 23 september 2016

Vecka 38


 Denna vecka har vi arbetat med positionssystemet. Vi började med att titta på hur man gjorde för 5000 år sedan.

 
Så här gjorde Egyptierna. De symboliserade med pinnar, bågar, snäckor och andra symboler. Lotusblomman är 1000 eftersom den var tusenfaldigt skön. 1 miljon var oändligt mycket och symboliserades som en Gud. Egyptierna var inte så nogräknad med ordningen på symbolerna utan 23 kunde skrivas med en-symbolen både före och efter tio-symbolen t.ex pinne, pinne båge, pinne.
 
Barnen fick prova på att skriva olika tal med hjälp av dessa tecken. De är mer systematiska än Egyptierna och skrev symbolerna i storleksordning. När de skulle skriva 2016 med dessa tecken upptäckte de att det inte fanns en nolla. De behövde ingen i heller eftersom de hade en symbol för 1000.

 Mayafolket hade detta system för 3000 år sedan. Pricken är majskorn, strecket som symboliserar 5 är en pinne och 0 är en snäcka. De såg fördelen med att ha nolla med i sitt talsystem och införde positionssystem. Det ska vara en prick över snäckan som visar 20. Pricken visar positionen är lyft till 2 tiotal. Snäckan visar noll ental. 21 är två prickar som står lodrätt för varandra. Den översta visar tiotal positionen och den nedre entalet. Lite klurigt men de fick en bild av att placeringarna på symbolerna hjälper till att läsa av talen rätt.

Vi började arbeta med vårt eget positionssystem. Det gjorde vi i olika stationer och med olika material för att träna på många sätt.


  

 

Veckan har präglats av den stora invigningen som sker på lördag. Jag har jobbat med en grupp äldre elever och vi har pratat om hur det är att vara barn 2016, vad som är populärt nu, Vad man gör på fritiden, vilka kläder vi har nu osv. Sen har de fått fundera på hur det är att vara barn om 20-30 år när de kanske har barn som går på skolan. De har skrivit brev om sig själv och framtiden. De har ritat och hittat saker på internett och hemma som är tidstypiska för 2016. Allt detta har de lagt i en "Tidskapsel". Här går flickorna runt och berättar för alla klasser om Tidskapseln.


 En arkeolog från Uppåkra utgrävningar var på skolan och vi fick lära oss lite om vad de har hittat där.

 Här är en 3D printad guldgubbe som de har hittat massor av vid Uppåkra utgrävningar.
 Barnen fick tillverka egna guldgubbar genom att gnugga fram dem...
 ...eller rita själva.

Det blev många guldgubbar. En hel skatt. Mer om Uppåkra utgrävningar kan ni läsa via länken Uppåkra utgrävningar



Vår skola ligger verkligen på en historisk plats. Uppåkra var väldigt stort för 1000 år sedan. Uppåkra är Skandinaviens största och mest fyndrika järnåldersbosättning. Det är ett stort område 40 hektar, ungefär lika stort som 24 fotbollsplaner. Det har bott tusentals med människor här. Vi kan lära oss otroligt mycket om hur människor bodde och levde förr och varför man bosatte sig just här.

 Nino Vidovic ordförande i barn- och utbildningsnämnden inledde samarbetet Uppåkra utgrävningar och Uppåkraskolan.
 Dick Harrisson berättade om Uppåkra och hur stort detta är.
 Därefter fick barnen träffa Vikingarna och prova deras saker. Svårt att få ljud i luren.
 Brynjan är tung.
 Vikingen var snällare än han såg ut.
 Lite stor hjälm och tung var den.
En i kassen fick äran att posera för reportern med Dick Harrisson och arkeologen från Uppåkra samt en lärare från vår skola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar