Denna vecka har vi arbetat med ett av målen som många har. Det är att skriva meningar med stor bokstav i början av meningen, mellanrum mellan orden och punkt i slutet. Här är en övning där orden står huller om buller och uppgiften är att ordna dem i rätt ordning så meningen blir hel. Även om de vet de tre reglerna kring meningar så är det många som ändå glömmer stor bokstav och punkt. Mellanrum mellan orden fixar de. Vi fortsätter att träna.
I vårt OS tema reste vi runt i världen. I samband med det har vi tittat på världskartan och pratat om världsdelar och världshav. Här har de ritat och skrivit in namnen.
För att träna ytterligare har de arbetat med skolplus.se. Nu har många bra koll på detta och om inte annat så känner de igen namnen.
I vårt tema Rymden har vi arbetat kring stjärnor och stjärnbilder. Vi började med att repetera.
Vilken stjärna kan vi alltid se och varför?
Vilken stjärnbild vi kan se året runt och varför?
Varför kan vi inte se alla stjärnbilder alltid?
Kan vi se samma stjärnbilder var vi än är på jorden och varför?
För att det inte ska vara några få som aktivt svarar och diskuterar utan där alla blir aktiva och är med i diskussionen arbetade vi med modellen som i kooperativt lärande kallas för "Huvudena ihop". Jag ställde ovanstående frågor. De är formulerade så att den inte kan svara ja eller nej utan man måste tänka efter och formulera och argumentera för ett svar. När de fick frågan slog de ihop huvudena, dvs de diskuterade bordsvis en stund för att tillsammans bestämma sig för ett svar och varför de vill svara så. Efter en stund avbröt jag diskussionen och då fick ett barn i varje grupp redovisa vad gruppen kom fram till. Alla i gruppen har var sitt nummer och jag säger slumpvis vilket nummer som ska berätta.
På detta vis aktiveras alla att delta eftersom ansvaret ligger i gruppen att alla får säga vad de tror eller vet. De delar med sig av sin kunskap. De som inte vet eller är osäkra får hjälp av de andra. Vem som helst kan få presentera gruppens tankar eller svar. Det innebär att alla i gruppen måste se till att alla kan förklara. De som är osäkra har stöd av kamraterna eftersom de tillsammans har bestämt ett svar. Skulle de vara inne på fel spår så är man inte ensam om det.
Mycket bra övning på att samarbeta och aktivt lärande.
Efter att i hade rett ut dessa frågor fick de med hjälp av appen "stjärna 3D" leta upp polstjärnan, Karlavagnen och sin egen stjärnbild.
Det var mycket annat de hittade också. Tillexempel andra galaxer.
För att ytterligare få en förståelse för att stjärnhimmeln ser olika ut vid de olika årstiderna fick de fyra bilder av stjärnhimmeln vid de olika årstiderna. De färglade polstjärnan och lilla björn. Polstjärnan är längst ut i svansen på lilla björn. När de sen la papperna på varandra med polstjärnan rakt över varandra såg de hur lilla björn vred sig runt polstjärnan under ett år. Vi konstaterar att det är inte stjärnorna som rör sig utan det är jorden som snurrar så vi ser stjärnorna i olika vädersträck. Stjärnorna står visserligen inte helt stilla. De rör sig också men eftersom de är på ett så stort avstånd är det knappt synligt för ögat. Det är inte lätt att förstå men kanske något lite fängslar dem nu.
Veckans KAK handlade om världens djup, Challengerdjupet i Marianergraven, 11034 m djup i västra Stilla havet.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiIEt2sxpDM8vd7_SmVZKdde9KaSavAfS4m-D-a2ed3RltQ5hUBBs-9YnDkFGhgg-WIV5G1rDAoX6TGt0-DUip6GPBPoMKPWbsQFl0UW-LIhlH5x3enIXMOdzw1RiE-HGGLCV3NrZYdB38/s1600/marianergraven.jpg
Tidigare har vi pratat om världens högsta byggnad Burj Khalifa 828 m. Världens högsta berg Mount Everest 8848 m. Dessa olika höjder och djup kan vi jämföra. På bilden ser ni förhållandena. Första man som ensam tog sig ned i Marianegraven var James Cameron. Han har även resigerat Titanic och Avatar. Det är kanske kommande KAK.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar