Kul att kunna

Kul att kunna

lördag 26 november 2016

Vecka 47


Vi tränar på läsförståelse. Här tränar vi på faktatexter och använder oss av alla våra lässtrategier. Vi har skapat förförståelse (spågumman) genom att ha pratat om och sett filmer om månen. När vi stöter på svårlästa ord eller ord vi inte förstår riktigt, stannar vi upp och pratar om det tills vi förstår (detektiven). Med hjälp av frågor som finns till texten tränar vi på reportern och letar uppsvar och svarar på frågorna. Till slut sammanfattar vi texten genom att kort återberätta vad den handlade om (cowboyen). Här arbetar vi ämnesövergripande med Sv och No. När vi ska träna på att läsa och skriva faktatexter använder vi oss av texter i det vi arbetar med i No.



I matematiken arbetar vi mycket med det logiska tänkandet. I detta arbete tränar vi på att förstå en instruktion, upptäcka fel man gör, tänka ut hur man ska göra i stället, dra slutsatser och upptäcka mönster. 



Pentamino är ett pussel där varje bit består av fem kvadrater. Bitarna har olika former. Med dessa bitar ska man fylla olika bilder. Det gäller att vända och vrida dem så att bilden fylls utan mellanrum eller att något sticker ut.



Equilibrio betyder jämnvikt. Här tränar de både på att läsa av en instruktion och på finmotoriken och tålamod. Det gäller att balansera bitarna så figuren inte rasar.




Med hjälp av dessa färgkuber ska de bygga olika tredimensionella figurer.




Tangram har sitt ursprung från Kina och består av sju bitar i sju bestämda former. Utmaningen är att bilda figurer där man bara ser silhuetten. Inga bitar får sticka ut eller överlappa varandra.


Med dessa dominobrickor ska de följa instruktioner som att: 
fig. 1 läggbrickor med så många prickar som möjligt.
fig. 2 lägg brickor med prickar mellan 15 och 25 tillsammans.
fig. 3 lägg brickor med så få prickar som möjligt.
fig. 4 lägg brickor så att summan tillsammans med de andra blir 60.

Här tränar de problemlösning och får räkna en hel del.



Med många av dessa övningar arbetar de i par för att tillsammans hitta lösningar. De tränar då samarbete, lyssna, argumentera, hitta lösningar och lär av varandra. I Kooperativt lärande kallar man detta för "Lärpar". När de byter uppgift hjälper lärparen varandra och instruerar varandra i hur man ska arbeta med uppgifterna.


Ett annan metod vi använder i matematiken för att aktivera eleverna att lära av varandra är att de rättar ex. matteuppgifter tillsammans. De jämför sina lösningar. Där de har olika svar får de diskutera och räkna om för att hitta rätt lösning. De vet ju inte vem som har fel så bägge måste titta. De får då sätt ord på hur de tänker för varandra och jag kan då höra hur de resonerar.

I veckan har de fått redovisa sitt planetarbete. De har läst om en planet i böcker och på nätet. sedan har de skrivit en egen faktatext utifrån en modell med rubrik och underrubriker som, utseende, består av, temperatur, otal manar, fått namn av, kul att veta.


Här läser de upp sin fakta. Kamraterna fick fråga efteråt.

 


Därefter såg vi på en kort film om planeten.


Vi skrev ned tre viktiga saker om planeterna på tavlan.

På tavlan samlar vi fakta kring det vi arbetar med. När de dagligen ser faktatexten och läser sen lite då och då så har jag förhoppningar om att ett och annat fastnar i deras minne.

I matten har vi denna vecka börjat med subtraktion. För att repetera strategierna som vi arbetade med i 1:an så använde jag mig av en struktur som i kooperativt lärande kallas för "En för alla - alla för en".  Denna struktur gör det tydligt hur man kan lära av varandra.


Vi började med att de med grön penna fick skriva ned vilka strategier kunde.


Därefter fick de gå runt i rummet och hälsa på varandra. När jag plingade så bildade de ett par med den de hälsade på just då.




I par tittade de på vad de hade skrivit. Med blå penna fyllde de på om den andre hade en strategi som man själv inte hade.


Därefter slog man ihop sig med ett annat par och delgav varandra vad man hade skrivit. Med orange penna fyllde man på ytterligare strategier.


Till sist gick vi igenom det tillsammans och fyllde på med blyerts de strategier som saknades.

På detta sätt repeterade vi subtraktionsstrategier. Det blev mer kreativt. Barnen var mer engagerade och alla var delaktiga. När vi hade gjort detta var de väl förberedda på att träna på subtraktion.



De sista veckorna fram till jul ska vi träna läskonditionen. De ska läsa 15 minuter minst 4 gånger i veckan gärna mer. Vi pratade om att för att få bra kondition så måste man träna. Sagt och gjort de joggade upp till biblioteket.

En underbar bild på att träna läskondis.

Veckans KAK handlade om världens största spindel, jättekrabbspindel. Den finns i Laos och har ett benspann på upp till 30 cm. Lite läskigt tyckte en del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar