Vi övar på kommunikationsförmågan, att kunna berätta, förklara och argumentera. Med denna trappa kan de se hur de kan utveckla sin förmåga att kommunicera.
I vårt rymdprojekt arbetar vi nu med hur månen och jorden rör sig i förhållande till solen. Deras rörelse och jordens lutning styr över dag och natt, samt våra årstider. För att förstå det så arbetar vi med flera av vår sinnen. Vi tittar på film, lyssnar på berättelser, skriver, ritar och bygger modeller. Med hela kroppen får de känna hur de rör sig.
Här visar tre barn hur jorden kretsar runt solen och månen runt jorden. Solen står stilla i mitten jorden snurrar runt sin egen axel samtidigt som den kretsar runt solen. Månen kretsar runt jorden med samma sida mot solen hela tiden.
För att förstå hur månens olika faser skiftar stannar vi upp och tittar på när det är fullmåne och nymåne. Det är lättast att se.
Tillsammans har vi formulerat en text som de sedan skriver av. Här tränar de på att forma bokstäver, stava och att ha stor bokstav i början av meningen och avsluta med punkt. I detta arbete skiftar vi om med att arbeta ensam, i par och i små grupper. De hjälper varandra att formulerar meningar och förklara.
Nu har vi äntligen fått ordning på allt mattematerial. I dessa lådor har jag samlat material som övar olika begrepp och metoder inom taluppfattning, sannolikhet och statistik, geometri, problemlösning och samband och förändringar. Lådorna innehåller till största del material inom taluppfattning. Det är de fyra olika räknesätten med progression, portionssystemet, talraden m.m. I Geometrilådorna finns material för symmetri, mätning av tid, längd, vikt och volym osv.
Jag finner ett stort värde i att ha dessa lådor då jag har samlat olika material som övar en specifik färdighet. Övningarna i de olika områdena blir varierande och barnen tycker det är jätteroligt. De arbetar så att det glöder om dem. Har jag ett barn som fastnar i ett område så kan jag lätt backa och ta fram övningar så de befäster kunskapen bättre.
Materialet vi använder nu när vi arbetar med subtraktion 0-100 utan växling är dessa nedanstående. Med en checklistas hjälp kan de hålla reda på vad de har arbetat med och de tar eget ansvar för att arbeta igenom materialet. De visar alltid mig när de är klara med ett moment och då kan jag ge dem feedback direkt på plats och rätta till feltänk. Det är gott för självkänslan. De får inte tillbaka en bok några dagar senare med rödmarkeringar.
Med bläddra tränar de huvudräkning.
Här parar de ihop två termer med en differens som stämmer.
På klämmoran står ett mattetal och på foldern svaret. Det gäller att hitta rätt.
Vi återanvänder arbetsblad genom att laminera dem.
I våra läsgrupper satt de 4-5 och läste upp läxan för varandra. De gav varandra feedback på hur de läser. Det var ord som "Tänk på att pausa lite när du kommer till punkt.", "Läs lite saktare.", "Läs med lite mer inlevelse så det inte blir som en robot." Lärorikt att lyssna på varandra och stötta varandra. Det gör att de tänker mer på sin egen läsning också.
Nu är julmånaden här. Vår fantastiska julkalender har Thomas och barnen fixat. Varje dag får ett barn ta en pepparkaka. På den hänger ett rullat papper. Det är en "snällkalender". De läser upp dagens uppdrag. Idag var det att tacka vår lokalvårdare för att han städar så bra. Vi fick ta lördagens uppdrag också och det var att tacka kockarna för maten.
Veckans KAK. Världens farligaste djur. Barnen gissade på pilgiftsgroda, isbjörn, noshörning och krokodil. Jag utgick från vilket djur som orsakar flest dödsfall. Det är malariamyggan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar