Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 9 december 2016

Vecka 49

En arbetsmetod som genomsyrar arbetet inom det kooperativa lärandet i vår klass är Lär-par. I många uppgifter arbetar de två och två för att tillsammans lösa uppgifter. De stöttar varandra och lär av varandra. De tränar på att förklara för varandra och det i sin tur kräver att de har förståelse för det de gör.  Forskning visar att samarbete i par är den är den relation som där vi utvecklas som mest från tidig ålder upp till tonåren.


 Visar och berättar hur uppgiften ska göras.
 Ser till så den blir rätt gjord... 
...och ger respons.

En annan metod vi använder oss mycket av är att samrätta. De som har arbetat med samma uppgift enskil slår ihop sig och rättar genom att jämföra. Har de olika lösningar får de titta igen på det och se vilken lösning som är rätt. De hjälper då varandra att som i detta fall räkna rätt. De diskuterar och sätter ord på hur de tänker och vilka strategier de använder.

På lördag är det Nobeldagen. Det uppmärksammar vi genom att tillsammans med 3:orna ha en forskardag i Nobels anda. Vi började med att prata om vem Alfred Nobel var. Hur han växte upp, vad han gjorde och varför han stiftade Nobelpriset. Vi pratade om i vad man kan få Nobelpris och om årets Nobelpristagare. Därefter fick de i grupper "forska" i de olika områdena.
Fysikgruppen tar reda på vad som är magnetiskt eller ej. Först gör de en hypotes, sen undersöker de och dokumenterar i en tabell
Medicingruppen undersökte hur det är att vara astmatiker. De fick andas genom ett sugrör. Sen fick de ut och springa för att när de kom in andas genom sugröret igen. De skrev ned hur det kändes och varför. Med denna undersökning ville vi illustrera vad de som forskar fram olika mediciner hjälper människan.
Kemigruppen testade lösningar och blandningar. De blandade salt, socker och sand med vatten. De fick också ställa en hypotes sen göra undersökningen och dokumentera den. De tog reda på vad som är lösning och blandning och varför.
Ekonomigruppen fick två problemlösningar med pengar som de skulle lösa.
Litteraturgruppen fick skriva en saga.

Fredsgruppen vek loppor där de sen skrev snälla saker som ge någon en kram. Flera skrev punkter ur Barnkonventionen. 

Här redovisar kemigruppen för övriga. De berättar vad de har undersökt och vad de kom fram till.
Ekonomigruppen redovisar.
Medicingruppen visar och berättar om hur det är att inte kunna andas normalt.
Till slut fick vi två underhållning av litteraturgrupperna. Bägge grupperna valde att spela upp sina sagor som små teaterpjäser.

Idag fredag firade vi med en Nobelmiddag.

KAK: Svenska uppfinnare och uppfinningar. Visste ni att blixtlåset, skiftnyckeln, tändstickan, kullager, hänglås, rörtång, torrmjölk, kylskåpet, tetrapack och gaffelpärm är svenska uppfinningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar