När vi arbetar lägger vi upp planeringen tillsammans. Barnen fick skriva upp sig var de befann sig i arbetet med rymdboken. De som var färdiga fick hjälpa var sin kamrat som höll på att sortera materialet så de kom i rätt ordning.
Efter att böckerna var klara så byggde de modellen på jorden och månen. Med hjälp av denna modell fick de berätta hur jorden och månen rör sig i förhållande till solen. De berättade också hur och varför vi får de olika årstiderna.
De arbetade i grupper om tre barn. De tränade först på hur de skulle säga för att sen filma det.
Några exempel på feedback de gav varandra.
Sen var det dags att filma. De stöttade varandra och tog om tills de blev nöjda.
På detta sätt har de redovisat ett av målen i ämnet naturorientering.
Här kan ni se några olika faser.
Vi har sådan tur att just nu är det fullmåne och den har varit helt fantastisk både på morgonen och kvällen. Den har varit nära horisonten precis när skolan har börjat och då varit väldigt stor. Då fick vi tillfälle att pratat om att storleken inte förändras utan när den är nära horisonten har vi något att referera till och då upplever hjärnan den som stor.
Här är månen en eftermiddag när jag kör från jobbet. Den är strax ovanför husen och var väldigt stor och gulorange.
I veckan har vi haft besök från vår vännorr i Polen. De spelade upp ett julspel där de berättade om hur de firar jul i Polen och de sjöng polska julsånger.
Vårt eget Luciafirande var väldigt fint.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar