I veckan har vi arbetat med ordklassen verb. Först analyserade vi vad ett verb är. Vi använde oss av strukturen huvuden ihop. De fick vid borden slå ihop sina huvud och diskutera vad ett verb är, hur man kan förklara det och ge exempel på verb. Alla i gruppen har var sitt nummer. Efter några minuters diskussion fick 3:orna redovisa vad gruppen hade kommit fram till. Vi skrev upp på tavlan hur man kan förklara vad ett verb är och några exempel.
Därefter gjorde vi charader för att illustrera verben.
gråta
läsa
Vi jobbade vidare med verben så som vi gjorde med substantiv och adjektiv. Vi använde oss av strukturen karusellen. (Se v.7)
Senare i veckan spelade vi ett ordklasspel. Beroende på vad tärningen visade så skulle de flytta till närmsta verb, adjektiv eller substantiv. Dessa ord stod i ovalerna.
Denna vecka har vi jobbat med stående algoritmer i addition med växling. Här gäller det att ha koll på positionerna på siffrorna i talen. Vi arbetar här enligt EPA modellen. Först tänker och räknar de själv. Sen slår de ihop sig med sin lärkamrat och jämför sina lösningar. Är de olika får de hjälpa varandra att komma fram till rätta. Den strukturen kallar vi för två löser problemet. Till sist lyfter vi deras arbete i hela gruppen och de berättar hur man ska tänka medan jag skriver på tavlan. Här kommer vi in på olika strategier som de använder när de adderar talen. Det blir en väldigt bra diskussion och vi ventilerar olika sätt att tänka. Barnen får idéer om hur de kan tänka mer än så som de har gjort.
Här visar de varandra hur de räknar ut.
I veckan startade vi en bokcirkel. Veckans läxa var att läsa ett kapitel ur Diamantjakten. De hade också fått en lässtrategi att arbeta med hemma och förbereda för bokdiskussionen.
Arbetsgången är att de i tur och ordning redovisar för sin strategi genom att den som hade cowboyen började med att sammanfatta kapitlet. Nästa tog upp svårlästa ord eller ord som de hade funderat över och förklarade dem. Den tredje i gruppen ställde frågor på kapitlet som de övriga skulle svara på. Till sist förutspådde den fjärde personen vad den tror nästa kapitel kommer att handla om.
Diskussionerna blev väldigt bra. De lyssnade på varandra och fyllde på med egna tankar runt lässtrategierna. Läsläxan blev väldigt väl genomarbetad på detta sätt och de visade att de har läsförståelse.
Vi tränar på talföljd genom en kahoot. Jag hade skapat en kahoot där de skulle t.ex ordna tal som 345, 534, 453, 354 eller 6+8, 5+7, 7+6, 8+7 i storleksordning.
Frågorna kommer upp på tavlan. Uppgifterna finns i färgade rutor. Dessa ska de ordna i rätt ordning.
Till sin hjälp hade var sin miniwitheboard.
De flyttar sen rutorna på Ipaden. De får sen en direkt respons på Spaden om de svarade rätt eller fel. När hela övningen är klar får vi en sammanställning på hur klassen svarade. Jag kan även få reda på hur var och en svarade. På detta sätt kan jag få koll på om de löser uppgifterna rätt eller ej. Det var väldigt uppskattat.
Till sist som vanligt i veckan summerade vi vad vi har arbetat med och hur vi har arbetat. Barnen skriver sen en utvärdering på valfritt område där de mer reflekterar över sitt eget lärande.
Det är ganska mycket vi jobbar med på en vecka.
Veckans KAK handlade om pansarhajar som levde för 400 miljoner år sedan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar