Kul att kunna

Kul att kunna

lördag 11 mars 2017

Vecka 10

I veckan startade vi upp mattegrupper tillsammans med 1:orna. Vi arbetade med problemlösningar. Här är det många moment att tänka på. Det är det en läsförståelseövning samtidigt som man ska tänka på Vad ska jag räkna ut?, Hur ska jag räkna? Hur visar jag det? Många barn tycker det är svårt att visa hur de tänker så vi använder oss av en fyrfältare. Vi jobbade enligt strukturen APE. Först gjorde vi problemlösningar tillsammans på tavlan. Vi läste (ruta 1) och benade upp vad vi skulle lösa. I ruta 2 ritade vi för att tänka hur vi skulle lösa uppgiften. I ruta 3 översatte vi det till mattespråk och i ruta 4 skrev vi svaret. Genom att arbeta med fyrfäktare strukturerar vi upp hur man löser en problemlösning. När vi hade gjort detta tillsammans på tavlan fick alla var sin witheboard och så gjorde vi några tillsammans men nu fick de rita och skriva på whiteboarden parallellt med att vi gjorde det på tavlan för att lära sig hur de skulle göra. När jag såg att de förstod hur de skulle arbeta fick de lösa några uppgifter i par och till sist enskilt. 


 En åk 2 lösning
En åk 1 lösning

 
När vi arbetar i matematik visualiserar vi vad som händer så det inte bara är en massa siffror som vi bollar runt med.

Denna vecka när vi arbetade med livets utveckling har vi kommit till tiden för 250-100 miljoner år sedan, dinosauriernas och de små däggdjurens tid. Vi började med att titta på två filmer om dinosauriernas tid. Vi pratade och diskuterade tillsammans vad vi vet och vad vi fick veta i filmerna. Nu var det dags att skriva fakta. Innan vi gjorde det så använde vi oss av en struktur som vi kallar rondellen. I sina hemgrupper (det bord de sitter vid) fick de i tur och ordning säga något de tycker är viktigt att ha med i faktatexten. 



 En i gruppen var sekreterare och skrev ned stödord för vad de andra sa. Alla vid bordet har sitt nummer och denna gång bestämde vi att nummer 4 skulle vara sekreterare och nummer 5 skulle läs upp vad gruppen kom fram till. 

 För att få variation på faktan gäller det att lyssna på varandra.


Tillsammans formulerade vi faktatexten på tavlan så att alla ser den.

 
Därefter fick de i par skriva av faktatexten. Till sist ritade de en bild till texten och klistrade in text och bild i sin tidslinje. På detta sätt kom alla till tals, arbetade aktivt och repeterade de faktan flera gånger.


Vi tränar läsförståelse med ett populärt material som heter "Lilla läs och lär". 

 De läser en faktatext om ett djur. Stryker under det de tycker är viktigt. Svarar på frågor i form av ja och nej frågor...

...och till sist skriver de en faktatext med rubrikerna: Utseende, Föda, Lever och Övrigt.


Veckans KAK handlade om Björndjuret. Det är en spännande krabat som är 0.05-1mm stor, har funnits i 600 miljoner år och kan bli 100 år gamla. De kan leva utan näring i 30 år och i miljöer som i rymden och i havsdjup.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar