Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 9 november 2018

Vecka 45

Veckans bokstav är V. Som vanligt har vi en fin utställning med många v-saker.

När vi arbetar så använder jag mig av olika strukturer inom det kooperativa lärandet. Kort beskrivning:
Kooperativt lärande är ett sätt att strukturera samarbete mellan elever när de lär sig. När eleverna arbetar utifrån samarbete och drar nytta av varandras kunskaper ökar deras måluppfyllelse och sociala sammanhållning, samtidigt. KL utgår från ett kommunikativt och relationsinriktat perspektiv och är ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som stärker läraren som ledare i klassrummet. (chttps://kooperativt.com/category/teoretiskt-perspektiv/)


I vårt temaarbete som nu är djurgrupper och hur de klarar vintern, är det mycket funderingar och diskussioner. För att inte det är några få som är aktiva och den större delen av klassen sitter passivt aktiverar jag dem och "tvingar" dem till att tänka och delta. Det kan se ut på många sätt. Här har de fått frågan, Hur klarar olika djur vintern? De börjar med att fundera själva en stund. Sen delar de med sig sina tankar till axelkompisen (den som sitter bredvid). Därefter berättar de för kamraterna mitt emot. Under tiden går jag runt och lyssnar på vad de pratar om. När de har fått prata en stund får en från varje grupp berätta vad gruppen har pratat om. Jag slumpar vem som får prata genom att jag slår en tärning. Varje stol har sitt nummer. Att jag slumpar vem som får berätta gör att man måste ta eget ansvar men även att gruppens tar ansvar att alla är delaktiga och vet vad de har pratat om. Mer om dessa strukturer EPA och slumpa frågan finns att läsa på länkarna.

När de har fått ställa sig en teori börjar det praktiska arbetet. Varje grupp fick bilder på djur och ett papper som var indelat i ide, dvala, flyttar och stannar. De fick gemensamt sorter djuren så som de trodde det skulle vara. Sen flyttade de ett steg till nästa bord och fick titta på hur de hade löst uppgiften. De fick inte röra deras förslag men titta och fundera på om det hade gjort lika eller om det var någon skillnad och om det var en bättre lösning. De fick gå till en grupp till sen återvände de till sitt eget arbete. Då fick de ändra om de hade fått nya tankar utifrån vad de hade sett hos sina kamrater. Den strukturen kallar vi för karusellen.







Efter att ha tittat på en film sammanställde vi tillsammans.


Vi stötte på en del nya begrepp. Dem skrev vi upp för att lära oss dem.


På väggen har vi nu samlat olika djurgrupper, planscher med mer fakta om några djurgrupper som vi har fördjupat oss i och vad djuren gör på vintern.


 Vi tittade på spår och här testar de att hoppa som en hare.


I vårt lilla kök växer det fram en skog med svampar, ormar och igelkottar.


Vi har jobbat med att dela tal i matten. För att förstå det har vi använt oss av talhus.

Som här nedan har vi delat talet 9 på olika sätt genom att rita kulor i fönstrena bredvid varandra.


Här tränar de addition genom att bygga en pyramid. Även i matten arbetar vi kooperativt.


Varje vecka sätter jag upp veckans planering så eleverna vet vad målet med arbetet är och hur de ska arbeta för att nå målen. Vi tittar på det på måndagar och på fredagar utvärderar vi om vi har lyckats och hur. Här är nästa veckas planering. Jag har färgkodat ämnen så det ska vara lätt för dem att sätta in arbeten i sina pärmar som följer samma färgkod på registren.




Nästa veckas bokstav är...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar