Kul att kunna

Kul att kunna

torsdag 22 november 2018

Vecka 47


Veckans bokstav K. Vi är så fascinerade av att barnen lyckas hitta olika saker. 

Vi tränar på att skriva samtidigt som vi pratar om jag och min familj. Här har de ritat sin familj och skriver vem som är i deras familj. Vi har ordbilder som de utgår från. T. ex. "Jag har en mamma." "Jag har en pappa." " Jag har en syster." osv. De som har kommit lite längre i sin skrivutveckling skriver: "Jag har en mamma som heter Eva." För att forma bokstäverna rätt har de till sin hjälp en bokstavsplansch med pilar som visar hur bokstaven skrivs. De skriver också med hjälplinjer.

                                                            

I matten arbetar vi med 10-kompisar

Här tränar de tillsammans. Den ene har en piprensare med tio pärlor på. Den gömmer ett antal pärlor i handen, den andre får se hur många som inte är gömda och säga hur många som är gömda.


 Vi tränar på att läsa. Det gör vi med tunna böcker som har olika mycket text så att alla kan träna utifrån sina förutsättningar.

 De läser då i par. De läser varannan sida för varandra. När de parläser kan jag gå runt och lyssna på dem och alla är igång och jobbar. De behöver inte sitta och vänta på att en läser för alla. De barn som inte har kommit igång riktigt kan vi då också ägna lite mer tid till.

I vårt fågeltema arbetar vi nu med att göra små faktaböcker. Med sin axelkompis fördjupar de sig i en fågel. De fåglar vi arbetar kring är Talgoxen, Domherren, Blåmesen och Gråsparven. De får i sina par läsa en kort faktatext. Därefter ritar de på ett papper som är indelat i fyra delar hur fågeln ser ut, vad den äter, hur den bor och deras ägg. Så småningom ska de skriva en mening till varje bild på Ipad. Sen sätter vi ihop det till en liten faktabok som de sen får läsa upp för sina kamrater.




Nästa veckas bokstav är...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar