Kul att kunna

Kul att kunna

torsdag 10 januari 2019

Veck 2

Nu är vi igång igen. Ny termin ny energi. Denna vecka har vi bytt till nya arbetsgrupper och till viss del nya axelkompisar. Det har inneburit att vi har fått träna på samarbete. När de hade fått sina nya platser fick de börja med att hitta på en ny axelkompishälsning. De som har samma axelkompis fick byta hälsning om de ville men flera valde att ha kvar den de hade från början. Hälsningen använder de när de möts på morgonen eller efter rast.

I och med att vi är i början av ett nytt år så pratar vi om vad ett år är, hur man kan dela in det på olika sätt, vad veckodagar, månader och årstider heter. Denna vecka har vi fokuserat på veckodagarna och hur de har fått sina namn. När vi arbetar så arbetar vi mot ett gemensamt mål där vi utgår utifrån grundprincipen i kooperativt arbete som tränar:
  • samarbetsfärdighet
  • positivt ömsesidigt beroende
  • eget ansvar
  • lika delaktighet
  • feedback, feedup, feedforward


De fick i sina arbetsgrupper en iPad där de fick se "Gudar och badkar", ur Asagudarnas mytologi om hur dagarna har fått sina namn, om den dag gruppen hade blivit tilldelad. De kunde se filmen fler gånger så de fick med sig alla detaljer. Utifrån filmen fick de på ett gemensamt papper rita en bild om vad/vem som namngett dagen de blev tilldelade. Tillsammans skulle de komma överens om vad de skulle rita. Med en penna i gruppen skrev de sen ned några meningar om det. Vi använder oss här av strategin kloka pennan. Var och en i gruppen har en uppgift. En skriver, en berättar vad hen ska skriva och den tredje hjälper till med stavning och att se till att det blir stor bokstav och punkt. För att nå målet så måste de samarbeta, prata med varandra, dela med sig av vad de minns och hur de uppfattade saken, motivera, revidera och kompromissa. De bearbetar den nya kunskapen tillsammans i stället för att på egen hand ta hand om allt detta med risk att missa eller missförstå.

  • De tränar samarbete
  • De är beroende av varandra för att uppgiften ska bli klar.
  • De tar ansvar för sig själv och för att uppgiften ska bli klar. Den blir inte klar om inte alla hjälper till.
  • Alla är delaktiga.
  • De ger varandra feedback och tillsammans ser vi på vad som kan förbättras i samarbetet.


De färdiga resultaten hänger i fönstret. När de hängde upp dem skulle de hängas i rätt ordning. Det blev en övning i sig att få rätt på det.


Därefter hjälptes de åt i gruppen att berätta för övriga i klasen om sin dag. Vi avslutade arbetet med att titta på alla veckodagarna på "Gudar och badkar". De hade då fått en förkunskap av sina kamrater vilket gjorde det lättare att förstå berättelsen.



Vi har tränat på att berätta och skriva i veckan. Först fick alla var sin pusselbit. De gick runt i rummet för att hitta kamrater med de andra pusselbitarna. När de hade hitta sina kamrater så satt de sig ned i den gruppen. De fick ett papper där de klistrade upp bilden. Sen samtalade de om vad de såg på bilden. Med en penna i gruppen skrev de ned meningar till bilden. Återigen hade de sina roller. En sekreterare (den som skrev), en berättare (den som berättade vad sekreteraren skulle skriva) och en kontrollant (den som hjälpte till med stavning, stor bokstav och punkt).






Nästa veckas bokstav är...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar