Varje morgon denna termin startar med ett vackra undervattensbilder och lugn musik. På tavlan står också en fråga att fundera på. Eleverna kommer lugnt in och sätter sig, lyssnar på musiken, ser på fiskarna och funderar på frågan. Frågor vi har haft är t. ex. Äter maskar jord? Hur ser jorden ut från månen? Blåser det på månen? Kan makrill flyga? Först sitter de själva och funderar sen pratar de med sina kamrater vid bordet. Det är härligt att höra deras funderingar och resonemang. Sen lyfter vi deras funderingar. För att alla ska komma till tals och inte elever som brukar räcka upp och prata så använder jag mig av en tärning. Dels slår jag om vilket bord som ska få delge och sen även vem. Vi har sex bord och det sitter fyra elever vid varje bord. Det blir en lugn och bra början på dagen.
Veckans bokstav Å. Inte helt lätt att hitta saker på Å till utställningen men en del åsnor och åttor blev det.
Vi har vidareutvecklat arbetet kring bokstäverna. I stället för att de skriver ord på veckans bokstav skriver de nu meningar som handlar om ett ord på veckans bokstav. Som hjälp har de bilder. T. ex. ål, ånglok, åska och å.
I sina skrivpar hjälps de åt med att skriva dessa meningar.
Vi har nu börjat med subtraktion i matematiken. För att få grepp om hur subtraktion fungerar använder vi oss av en tallinje och går på den. En står på valfri siffra. En annan kamrat säger minus något. Kamraten går så många steg bakåt. Det finns många sätt att tänka på. En del tycker att en tallinje är till hjälp andra behöver fingrarna eller plockmaterial som de konkret plockar bort ifrån.
I tema Året arbetar vi nu med månaderna. Vi har sex arbetsgrupper och de arbetar med två månader var. De får då ta reda vad som kännetecknar deras månad vädermässigt, hur det ser ut i naturen och högtider. De ritar och fyller i datum.
För att arbetet ska fungera med fyra i var grupp så hjälper jag dem att dela upp arbetet. En skriver, en läser eller berättar vad som ska skrivas, en färglägger och en kontrollerar att det blir rätt. De roterar arbetet så alla får prova på alla rollerna. Här är de beroende av varandra och arbetet är inte färdigt förrän alla har bidragit. De tränar samarbete, tar eget ansvar och stöttar varandra. De får ett nytt begrepp om vad en månad är, de tränar på att skriva siffror osv. Dessa tolv blad sätter vi sen ihop till en almanacka.
Vi tränar på att ge varandra feedback d.v.s. på att ge varandra positiv uppmärksamhet. För att kunna ge positiv feedback behöver vi träna på hur man gör det. Vi började med att fundera på hur det ska kännas, synas och höras att få feedback. I sina arbetsgrupper fick de i uppdrag att skriva ned detta. Två grupper funderade på hur det ska kännas, två grupper på hur man hör positiv feedback och två grupper hur an ser det.
De hade en miniwitheboard per grupp och skrev det de tänkte på.
Sen sammanställde vi det på ett Y kort. Jag skrev det grupperna hade kommit fram till. När man ger feedback ska det kännas...., höras...., synas...
Mycket kloka tankar. Därefter provade vi på att ge positiv feedback. Vi har en krokodil i klassrummet, Krille. Han har en ryggsäck med en dagbok, ett gosedjur, en tandborste, lite leksaker och ett pass. Varje vecka drar vi vem som ska få vara Krilles kompis. Den får då ta emot positiva ord från sina kamrater som jag skriver ned i dagboken och sen får Krille följa med det barnet hem en vecka. De skriver eller ritar om vad de har gjort under veckan i dagboken.
Här följer Krille med ett barn hem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar