Kul att kunna

Kul att kunna

torsdag 31 januari 2019

Vecka 5


På dörren sätter vi upp vad vi arbetar med i veckan. Det är inte bara eleverna i klassen som tar del av det utan andra elever ända upp till 6.an tittar gärna på dörren och kommenterar vad 1:orna jobbar med.

Bokstavsbordet fylldes av ödlor denna vecka. Lite örhängen, ett örngott, kort på en ö och örtkryddor kom också.

Varje morgon har vi en fundering. I veckan fick de en mattefundering.

De fick var sin miniwitheboard som de kunde använda när de tänkte. De kom fram till lite olika lösningar. Denna gång nöjde jag mig med att de hittade en lösning. Nästa gång ska de få hjälpas åt att hitta olika lösningar i gruppen. När de var klara höll de upp sina tavlor så vi kunde se allas svar.







I vårt vattentema arbetar vi med olika stationer. Det vi tar reda på är vad som sjunker eller flyter, vad som blandar sig eller löser sig i vatten, hur vi smutsar ned vatten, hur vi kan rena vatten, vattnets kretslopp, vatten i våra kroppar m.m.

Den station jag har testar vi vad som blandar sig eller löser sig i vatten. De fick först gissa (ställa en hypotes) om vad som skulle hända. Därefter fick de testa. Först med kallt vatten och sedan med varmt vatten. De blandade i kaffepulver, salt, socker, mjöl och sand. Nästa vecka berättar jag om vad vi gjorde när vi undersökte vad som kan hamna i toaletten och hur man renar vattnet igen.




100 dagar av kunskap


Vi har räknat skoldagar sen vi började 1:an och i tisdags var det 100 dagar. Det firade vi med kalas. Vi pyntade klassrummet med ballonger och serpentiner. Vi var tokigt klädda och gosedjuren fick följa med.



Vi hade Just Dance, dansstopp, limbo, pysslade och fikade enligt elevernas önskan.





Även vi pedagoger tokade till det.


Nästa veckas bokstav är...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar