I veckan som har gått har vi arbetat med ”Vi läser” och barnen fick sin första läsläxa. I torsdags läste de upp läxan och jag hörde att de har arbetat flitigt med den hemma. Det är viktigt och bra att barnen får den hjälp och stöd de kan få hemifrån. Uppstår det problem så hör av er. Än så länge försöker vi hitta rätt nivå på läxan så en del kan uppleva att läxan är för lätt eller för svår. Hör gärna av er om det, men tänk på att skynda långsamt. Det ska vara lite utmanande men inte betungande och roligt.
I matten har vi arbetat med siffran 2 och talraden 0-10. Jag utmanade barnen med att arbeta med talraden 1-100. Det arbetet kan ni se på bloggen. Vi har tränat på talens grannar genom kortspel och tärningsspel.
Ulla har avslutat arbetet med svampar och vi har börjat titta på det vackra trädet Rönn. Vi mätte upp hur hög en Rönn kan bli (15m). Jag läste en fabel om räven som vill åt Rönnbären och talesättet ”Surt sa räven”. I veckan som kommer ska vi ut och titta på Rönnen och plocka bär.
Kristina Sköld har nu träffat alla barnen och lyssnat av hur de läser, hur de kan föra en penna efter ett givet mönster och vad de kan om olika begrepp i matten. Med detta underlag kan vi arbeta vidare och hjälpa barnen i sin utveckling.
Kul att flera av er har blivit följare av vår blogg. Fördelen med att ha bloggen är att ni har allt kring vad som händer i klassen samlat på ett ställe. Här kan ni alltid hitta gamla veckobrev som lätt annars försvinner i mängden av andra mail i mailboxen. Vårt mål är att när alla har hittat bloggen att vi endast använder bloggen och att ni där kan läsa om det som händer i skolan. Personliga meddelanden för vi fortsättningsvis per mail.
På tisdag är det Föräldramöte kl. 18.30. Det börjar i matsalen där Rektorn informerar alla föräldrar. Vi fortsätter sen i klassrummet då vi kommer att berätta och visa om vad vi arbetar med. Finns det klassföräldrar och ni är sugna på att ha fika så får ni gärna ordna det. Varmt välkomna.
På onsdag är det skoljoggen. Barnen ska ha springvänliga kläder och en vattenflaska med sig.
I veckan som kommer nu har vi som mål.
- Läs- och skrivutveckling Vi arbetar med bokstaven S. Vi gör hopp i alfabetet för att lära de bokstäver som går lätt att kombinera ihop till ord. Ta gärna med något som börjar på bokstaven S till vårt bokstavsbord. Månkemire kommer att berätta om bokstaven S och vi ska träna på att skriva den fint. I ”Vi läser” kommer vi att arbeta mer med S och att sätta ihop meningar med ordbilderna från förra vecka och de nya som är sa och hej.
- Läxa Ges på måndag och ska arbetas med hemma till torsdag. Mer instruktioner om de får ni med läxan.
- Matten Vi arbetar vidare med talraden 0-10 där barnen ska träna på att skriva siffrorna rätt och arbeta med antal, talens grannar (vilket tal som kommer före/efter) och ordningstalen 1:a, 2:a, 3:e osv. Vi ska också lägga de olika talen med kuber, dvs hur många olika figurer kan man bygga av tre kuber. Vi ska arbeta vidare på taltrapporna och fundera på om de kan se ut på olika sätt. Ex. 123454321, 543212345, 2468, 2468642 osv. Det vi tränar då är vad händer om jag lägger till en eller två kuber på taltrappan. Vi tränar mönster och början till addition och subtraktion.
- So/No Vi ska ut och titta på Rönnen, lukta och känna. Vi läste att om man gnider lite bark mellan fingrarna så luktar Rönnens bark illa. Det måste vi ta reda på. Vi kommer att plocka bären och av bären ska vi göra vackra saker. Ulla kommer att prata om skördetid och ska baka med barnen.
v. 37 | skola | fritids |
Måndag | Läxa till torsdag i Vi läser | Idrottshallen |
Tisdag | Föräldramöte 18.30 | Båtlekan |
Onsdag | Skoljoggen | Utelek |
Torsdag | Musik | ” |
Fredag | Idrott, utomhus. Vi ger besked när vi börjar inomhus. | ” |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar