Kul att kunna

Kul att kunna

lördag 9 mars 2013

Skapande skola


 I måndags hade vi en heldag med musik, kreativitet och rörelse. Det är en satsning i Staffanstorps kommun som de kallar "Skapande skola" där alla skolor arbetar kring temat fåglar och samarbetar med musiker från Musik i Skåne. Vi har fått ett ägg från Bråhögskolan och utifrån det ägget ska vi arbeta kring fåglar. Vi har valt att fantisera kring vad det kan vara för en fågel i ägget. Förslag som godisfågel, struts, anka, påskhare osv. Ale Carr från Musik i Skåne kom till oss i måndags och arbetade med barnen. De började med att fundera på mer kring fågeln. Vad det var för en fågel?, hur den såg ut?, var den kom ifrån?, varför den var här? Hur den låter? osv. Barnen fick tillsammans ihop en fantastisk historia om fågeln Munkis Kanada. Den kommer ifrån Madagaskar och kan inte flyga. Munkis är jättestor och grön. Halva kroppen har svarta prickar och halva har blå ränder. Den åkte till Sverige för att lära sig backhoppning så den skulle få känna på att flyga och äta köttbullar. Munkis träffade på poliser som hjälpte honom. Historien fortsätter och slutar lyckligt. Här nedan ser ni hur barnen tänker sig att Munkis ser ut.

 Barnen fick sen göra ljud till olika händelser i berättelsen. Det kunde vara hur det lät när Munkis hoppade i skidbacken eller hur det lät när polisen kom. Barnen använde olika saker de hittade i klassrummet och sina egna röster. Ale hade med sig inspelningsanläggning. Han kunde förändra ljuden så det lät som att vi var i en jättestor grotta eller lät som Kalle Anka.

 Sen fick barnen lära sig hur det går till när en kompositör gör musik. De fick lära sig att visa toner tycker om varandra och låter fint tillsammans och andra toner inte alls trivs med varandra. Precis som när vi läser och skriver kan vi inte ta vilka bokstäver eller ljud som helst utan det måste passa ihop. De fick fem toner abcde som de fick välja mellan och säga var sin ton. Ale skrev upp dem som noter och sen spelade han dem. Det lät fint. Ännu finare blev det när barnen fick lära sig helton, halvton, fjärdedelston, åttondelston och sextondelston. Var och en valde en takt och Ale skrev in de och vips blev melodislingan mer levande. Det ni ser på tavlan har barnen komponerat. Utifrån denna slinga, ljuden som barnen spelade in och barnens berättelse så ska Ale komponera musik.
 Här fick barnen röra sig på olika sätt som de tror Munkis Kanada rörde sig i olika situationer.
Vi ska arbeta vidare i klassen med att skapa dikter om Munkis. Tillsammans med barnens teckningar, dikter, en gemensam gjord Munkis och musikstycket ska det till Staffanstorps bibliotek på en utställning i maj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar